Wil jij ook een winstgevend bedrijf? Ontdek hier mijn tips!
Waarom ben je ondernemer geworden? Omdat jij werk doet wat je erg leuk vindt? Dat je zelf alle beslissingen kunt nemen hoe jij je klanten het beste kunt helpen? Zeker! Maar als ondernemer wil je toch graag winst maken?
Hierbij een heleboel tips om winstgevend te ondernemen:
Wat is je concept? Is dit onderscheidend, aansprekend en extreem waardevol zodat het een diep verlangen en urgentie oproept bij je klant? Wat is je geheime wapen? En hoe laat je zien dat je het probleem van je klant oplost? Als je dat kunt aantonen, zullen klanten altijd bereid zijn om jouw prijs te betalen. En zal je veel aanvragen krijgen. Krijg je geen of weinig aanvragen? Dan ben je helaas nog niet relevant genoeg.
Prijsstrategie. Als jij van waarde bent, als je direct het leven van je klanten kunt veranderen met jouw kennis, ervaring en vaardigheden kan je hoge prijzen vragen. Hoe meer bewijs, hoe hoger je prijs. En je klanten zeggen eerder ‘JA’ tegen een hoge prijs dan een lage prijs, omdat ze het allerbeste willen. Ga in je grootsheid staan. Maak je niet kleiner dan je bent. Je bent het waard!
Breng alle bedrijfskosten in beeld. Wat is je salaris? En wat zijn je overige bedrijfskosten, zoals kantoor, telefoon,, internet, auto, marketing, netwerken, opleidingen, etc.? Als je naar je salaris kijkt, wat heb je daarin meegenomen? Zijn dat alleen je vaste kosten als hypotheek/huur, kleding, voeding, verzekeringen, auto/ov? De noodzakelijke dingen dus. Of vul je dat ook aan met variabele en luxe kosten zoals vakanties, hulp in de huishouding? Maak eens een lijstje, wat je extra wensen per maand zijn en tel dat op bij je salaris. Maar ook hoeveel je wilt sparen. Zet dat er ook in. Dan weet je wat je break even omzet is. Oftewel de omzet die je nodig hebt om quite te spelen. Maar….je wilt winst realiseren. Dus: wat voor winstbedrag wil je per maand behalen? Geef het bedrag aan wat bovenop het breakeven bedrag komt. Dat is je winst!
Stel ambitieuze doelen. Groeien met je bedrijf begint met de juiste instelling. Stel ambitieuze doelen en denk niet te klein. Want groeien is vrijwel onmogelijk zonder het nemen van risico’s. Wees dus niet tevreden met alleen een stabiele omzet. Dat kan je gedurende een korte periode weliswaar succes brengen, maar zal niet leiden tot verdere groei. Om bedrijfsgroei te realiseren, is het belangrijk dat je duidelijk weet wat je wilt bereiken en waarom. Daarnaast dien je een concreet stappenplan te hebben om deze doelen te bereiken. Het opstellen van een businessplan is daarvoor een goed uitgangspunt. Zolang je doelen helder zijn, zal je veel uitdagingen het hoofd kunnen bieden.
Hou het vooral eenvoudig! Biedt niet veel verschillende producten of diensten aan. Je klanten willen je eerder als je het allemaal simpel en duidelijk houdt. Je maakt het je hiermee ook makkelijk voor jezelf en je business: alle aandacht op 1 product.
Zorg voor structuur. Veel ondernemers ‘rommelen’ maar wat aan. Werk naar een cyclus toe en herhaal dit, zo vaak jij dit wilt. Is dit 1 x per maand? 1 keer per kwartaal? Structuur is essentieel.
Wie zijn jouw partners? Wie ondersteunt jou om te groeien met je bedrijf? En dit zijn niet alleen mensen die je ondersteunen in je bedrijfsprocessen. Maak een lijst wie je nodig hebt en waarvoor. Denk aan coaches, VA’s maar kijk ook wie je thuis ondersteunt. Zodat je meer vrije tijd krijgt en meer van je tijd kunt genieten. Je krijgt zo ook ruimte om op adem te komen, zodat je lekker vitaal en creatief bent in je business.
Kijk naar je marges. Je kunt wel hoge prijzen vragen, maar als je inkoopkosten ook hoog zijn, houd je er weinig aan over.
MARKETING, MARKETING, HERHALEN EN HERHALEN. Zorg dat je in top of mind bent én blijft bij je klanten. De juiste marketing zorgt voor winst en cash. Motiveer, bemoedig en bekrachtig je klanten in de marketing en zorg dat je ongelofelijke waarde biedt. Laat je zelf zien dus.
Bewaar de grip op je financiën. Hoe groter je bedrijf, hoe meer geld erin omgaat. En hoe lastiger het wordt grip op je financiën te houden en je geldstromen in goede banen te leiden. De tijd is dan gekomen om je financiële zaken uit te besteden aan een deskundige boekhouder. Zo hoef jij je niet bezig te houden met zaken als facturen en loonstroken.
Doe alleen waar je goed in bent en wat je leuk vindt. Focus je daar volledig op. En laat de rest over aan je team. Te veel ondernemers houden zich met zaken bezig wat hun werk eigenlijk niet moet zijn. Het kost veel te veel tijd. En tijd kost geld! Joy en happiness is super belangrijk! Ook voor je creativiteit.
Klant centraal. Denk altijd aan klanten en hoe ze jouw klanten kunnen worden. Het gaat om Loveability, waarde, bereik en verbinding. SALES FIRST. Je kunt wel een mooi product hebben, maar als je geen klanten hebt, heb je ook geen bedrijf. Geef je klanten een onvergetelijke klant-experience die ze niet vergeten, zodat ze loyaal zijn en bij je willen blijven. Dan hoef je minder te ‘jagen’ op nieuwe klanten, dat scheelt ook geld.
Nog vagen of advies nodig? Aarzel niet om mij te contacteren.