top of page
Foto van schrijverNiels Van de Meersch

De digimeter van 2023 is er! Lees hier de samenvatting!

In het najaar van 2023 stelden de onderzoekers van imec vragen aan bijna 3000 Vlamingen (18+) over het mediabezit, -gebruik en attitudes. Ontdek hier alvast "de niet zo verrassende" hoofdpunten.



  1. De podcast wordt gestaag populairder 26% van de Vlamingen luistert minstens 1x per maand naar een podcast. Opvallend: waar jongeren (18-34j) vooral Spotify en YouTube gebruiken om te luisteren, kiest een ouder publiek vaker voor apps en websites van nieuwsmerken.

  2. Jongeren e-mailen weer vaker dan vroeger Opvallend: in 2020 gebruikte nog slechts 1/3e van de jongeren (18-24j) nog dagelijks e-mail. In 2023 is dat opnieuw meer dan de helft. Een eenduidige verklaring is er niet. Was er in coronatijden minder nood om te mailen? Grijpen jongeren terug naar e-mail om geen belangrijke berichten (aankondigingen van festivals, jeugdbeweging …) te missen? Iets wat door de algoritmes op sociale media vaker en vaker gebeurt? In elk geval loont het zeker de moeite om ook voor deze doelgroep na te denken over een leuke en relevante nieuwsbrief op tijd en stond.

  3. WhatsApp is het populairste sociale netwerk in Vlaanderen Goed voorbeeld: Gemeente Pelt heeft een eigen kanaal op WhatsApp om nieuwsberichten te sturen naar de inwoners.

  4. Meer tijd op sociale media, maar minder Meta De gemiddelde Vlaming spendeert gemiddeld 182 minuten per dag op zijn smartphone. 26% daarvan gaat naar sociale media. Dat is een stijging van 4%. Als we dieper in de cijfers duiken, zien we dat de meeste sociale media stabiel blijven. Instagram en LinkedIn winnen een paar percenten, Facebook en Twitter dalen in gebruik. Maar echt spectaculaire veranderingen zijn er niet. Algemeen kunnen we wel stellen dat we minder apps van Meta gebruikten in 2023, vooral omdat we minder Facebook (en dus ook Messenger) gebruiken.

  5. TikTok is het nieuwe tv-kijken Live tv kijken daalt nu echt in alle leeftijdscategorieën en is nog weggelegd voor live sport of programma’s als De Mol of The Masked Singer waarbij je te veel last hebt van spoilers als je uitgesteld kijkt. Evenredig daarmee stijgt het aandeel van de streamingdiensten: Zowel de gratis diensten (VRT MAX, VTM GO en GO Play) als de betalende streamingdiensten (Netlifx, Disney+, Streamz, Amazon Prime) winnen aan populariteit. En dan is er ook nog TikTok en Instagram Reels. TikTok blijft over alle leeftijden al 3 jaar hangen op 16%, maar bij de jongeren (18-24j) is dat maar liefst 63% die de app actief gebruikt. Al blijft ook dat cijfer al 3 jaar min of meer gelijk. Anders dan bij andere sociale media, waar snel door gescrold wordt, stelden de onderzoekers vast dat TikTok echt in lange blokken en dus met veel aandacht bekeken wordt. Een beetje zoals een tv-programma dus.

  6. De Vlaming ontdekt AI maar weet niet goed wat ervan te denken En dan moeten we het nog even over artificiële intelligentie hebben. 90% van de Vlamingen kent AI en 57% zegt het ook te kunnen uitleggen wat het is. Maar misschien wel het opvallendste resultaat: een goed jaar na de lancering van ChatGPT gebruikt 18% van de Vlamingen minstens één keer per maand generatieve AI zoals Dall-E, Midjourney, Copilot of ChatGPT. En dat zijn cijfers waar veel digitale toepassingen soms jaren voor nodig hadden om te bereiken.



Bron: IMEC & ILIKEMEDIA

bottom of page