top of page
  • Foto van schrijverNiels Van de Meersch

Het ene sociale netwerk is het andere niet

Het profiel van de gebruikers verschilt aanzienlijk van het ene netwerk tot het andere. Facebook is relatief goed vertegenwoordigd in alle leeftijdsgroepen, zowel onder mannen als vrouwen. Als netwerk dat bijna 20 jaar geleden werd opgericht, is meer dan twee derde van zijn gebruikers tussen 25 en 65 jaar oud.


Lees meer onder deze foto 👇🏻👇🏻👇🏻


Bij Instagram is twee derde van de gebruikers tussen de 15 en 45 jaar oud, terwijl TikTok nog meer geconcentreerd is bij jongeren, met twee derde van de gebruikers tussen de 12 en 35 jaar. Een soortgelijk profiel als SnapChat.


Qua geslacht zijn er geen grote verschillen tussen de vier grootste sociale netwerken. Pinterest is echter duidelijk het meest vrouwelijke sociale netwerk: 28% van de vrouwen gebruikt het (tegenover 11% van de mannen), waardoor het het op twee na populairste sociale netwerk is bij vrouwen, vóór TikTok.


LinkedIn is dan weer duidelijk mannelijker: 21% van de mannen gebruikt het (13% van de vrouwen), waardoor het bij mannen het op drie na populairste sociale netwerk is.


De Establishment Survey (ES) is een jaarlijkse studie van het CIM die als doel heeft de belangrijkste trends in mediagebruik en het bezit van media-apparatuur op te volgen. Dit jaar werden meer dan 6.300 mensen ondervraagd over hun mediagebruik. Klik op onderstaande link en lees meer over de belangrijkste resultaten en trends.


https://www.cim.be/resources/news_images/CIM_ES_Summary_NL.pdf

bottom of page