top of page
  • Foto van schrijverNiels Van de Meersch

Wil je ook lokaal gevonden worden? Zorg dat jouw KMO op "Google mijn bedrijf"staat.

Bijgewerkt op: 2 nov. 2021

Elke seconde voeren we ongeveer 40.000 zoekopdrachten uit via Google. Dat zijn 3,5 miljard zoekopdrachten per dag. Bij lokale zoekopdrachten worden er slechts 3 bedrijven getoond met Google Mijn Bedrijf, ongeacht of er nu 5 of 20 bedrijven in de buurt zijn die een gelijkaardige service aanbieden. Daarom is het belangrijk dat jouw "Google Mijn Bedrijf" volledig geoptimaliseerd is!


Google Mijn Bedrijf is een gratis tool van Google en heeft een grote impact op jouw bedrijf, zeker als je lokaal gevestigd bent. Het heeft namelijk een grote invloed op:

  1. De terugvindbaarheid

  2. Reputatie

Met GMB (= Google Mijn Bedrijf) kan je de manier waarop jouw bedrijf wordt weergegeven op Google Zoeken en Maps beheren. Je beheert er essentiële informatie over je bedrijf, zoals:

  • Bedrijfsnaam

  • Bedrijfslocatie

  • Openingsuren

  • Foto’s

  • Recensies

  • En meer...

Je leert er ook via welke zoekwoorden mensen jouw bedrijf vinden en je krijgt inzichten over het aantal routebeschrijvingen, telefoontjes en websitebezoekers. Onderstaande tips helpen je op weg om meer uit jouw bedrijfsprofiel te halen.


Tip 1. Claim je vermelding op Google Mijn Bedrijf

Mijn ervaring leert dat veel bedrijven geen toegang hebben tot hun vermelding, als deze überhaupt al bestaat. Regelmatig komt het voor dat iemand binnen de organisatie (of een extern marketingbureau) de vermelding ooit heeft aangemaakt, maar dat er na de initiële configuratie niet meer naar is omgekeken. De belangrijkste stap is daarom eerst controleren of je toegang hebt tot het account van jouw bedrijf. Dit kun je eenvoudig controleren door in Google Maps te zoeken op je bedrijfsnaam. Kun je jouw bedrijf niet vinden of heb je geen toegang? Claim dan direct je vermelding.


Tip 2. Download de app van Google Mijn Bedrijf voor notificaties

Als je aan de slag gaat met Google Mijn Bedrijf, is de bijbehorende app een absolute must! De app is gratis te downloaden voor Android en iOS en laat je eenvoudig al je vermeldingen beheren.


Tip 3. Wees alert op vragen van potentiële klanten

In Google Maps kunt u vragen stellen en beantwoorden over de plaatsen en bedrijven die u ziet. Bedrijfseigenaren en anderen kunnen rechtstreeks reageren op deze vragen en antwoorden.


Tip 4. Stuur bezoekers rechtstreeks naar Google reviews

Ongeveer 64 procent van de consumenten geeft aan dat de kans groot is dat zij via Google de beoordelingen van een bedrijf controleren. Het is daarom belangrijk om positieve reviews via Google te verzamelen omdat deze in zowel je kennisvenster als Google Maps weergegeven worden. Het is alleen lastig om een klant hier naartoe te sturen omdat er meerdere stappen nodig zijn om een review te plaatsen. Gelukkig kun je via een kleine omweg een link genereren waarmee je bezoekers direct een review kunt laten schrijven.


Tip 5. Creatief aan de slag met posts

Google is druk bezig met het direct beschikbaar maken van zoveel mogelijk informatie op de zoekresultatenpagina. In 2017 is de mogelijkheid van posts aan Google Mijn Bedrijf toegevoegd. Deze optie is terug te vinden in het Mijn Bedrijf Dashboard en staat je toe om nieuws, evenementen, producten en aanbiedingen toe te voegen aan jouw vermelding. Een post blijft zeven dagen zichtbaar.


Tip 6. Speciale dagen en openingstijden

Het is ontzettend belangrijk om duidelijk aan te geven dat je op bepaalde dagen aangepaste openingstijden hanteert. Denk hierbij aan de aankomende feestdagen, speciale koopzondagen en vakantieperiodes. Voorkom nare verrassingen voor klanten die verwachten dat je bedrijf geopend is, terwijl er niemand aanwezig is.


Tip 7. ‘Ken je deze plaats?’-vragen beantwoorden

Door middel van het onderdeel ‘Ken je deze plaats?’ kunnen klanten extra informatie geven aan Google over jouw bedrijf. Voorbeelden van deze vragen zijn;

  • Is dit een geschikte plek voor jonge kinderen?

  • Wordt er op deze plaats ’s avonds laat eten geserveerd?

  • Hangt hier een informele sfeer?

  • Heeft deze plaats een terras?

Deze informatie zie je niet direct terug, maar wordt door Google wel gebruikt om jouw bedrijf in Google Maps weer te geven als consumenten op zoek zijn naar specifieke zaakjes. Hoe meer mensen de vragen beantwoorden, des te beter Google begrijpt wat jouw bedrijf te bieden heeft.


Tip 8. Menu’s en services toevoegen (indien relevant)

Voor een aantal type bedrijven is het mogelijk om hun menu of lijst met diensten in de vermelding te laten zien. Hiermee kun je consumenten direct een overzicht geven van je aanbod. Of je deze functionaliteit ziet ligt aan de categorie waar jouw bedrijf in valt. Het kan dus zijn dat deze optie voor jou niet zichtbaar is.


Volgens Google zijn er twee soorten menu’s:

  • Een menu voor een horecagelegenheid (zoals restaurants of cocktailbars) waarin alle gerechten en dranken worden vermeld die beschikbaar zijn bij het bedrijf.

  • Een menu voor een dienstverlenend bedrijf (zoals een kapper, kuuroord of autogarage) waarin alle services worden vermeld die beschikbaar zijn bij het bedrijf.


Bovenstaande tips kun je eenvoudig zelf toepassen of door One Man Agency laten uitvoeren.


bottom of page