Wat is Google Shopping en hoe werkt het?
Tijdens de eerste golf van het corona-virus, was een explosieve groei te zien van online shopping. Mensen wilden of konden de deur niet meer uit. Zo werden ze gedwongen om op een andere manier te shoppen. Voor veel winkeliers aanleiding om hun producten ook online aan te gaan bieden. Google kondigde daarop direct aan, om de functionaliteit van Google Shopping gratis ter beschikking te stellen. Eerst in de Verenigde Staten, daarna ook in steeds meer landen, ook in Europa. Een slimme zet, omdat Google hiermee een stevige vinger in de pap houdt op het gebied van online shopping. Dat moet wel, gezien het steeds sterker wordende Amazon en de activiteiten van Facebook, dat ook al aankondigde met gratis shops te komen.
Maar wat is Google shopping en hoe werkt het? Wat zijn de voordelen en de kosten? En hoe stel je Shopping zelf in?
Wat is Google Shopping?
Ongetwijfeld heb je al vaak Shopping-resultaten zien verschijnen in Google. Zoek je in Google een term die gekoppeld is aan een product, dan krijg je ze steevast te zien. De Shopping-resultaten kunnen verschijnen boven de zoekresultaten of in de rechterkolom. Ze bestaan altijd uit een foto, titel, prijs en de naam van de webshop.
Shopping is de manier waarop Google productadvertenties toont in zoekresultaten. Misschien heb je het nog nooit gemerkt, maar er is ook een tabblad waar je enkel naar producten kan zoeken. Je kan er ook prijzen vergelijken voor een product tussen de verschillende webshops die het verkopen. Dat tabblad specificeert dus hetgeen waarnaar je zoekt, net zoals je in tabbladen als Video of Afbeeldingen naar die specifieke media zoekt.
Kortom: Google Shopping is de verzamelnaam voor de webshopadvertenties gemaakt in Google Ads. De consument kan jouw prijzen vergelijken met die van de concurrentie. Als adverteerder betaal je per klik.
Voordelen van Google Shopping
Grootste zichtbaarheid voor je producten
Meer verkopen
Lagere kost per verkoop
Eenvoudig en gratis aanmelden
Iedere verkoper kan erop, zolang die maar een functionele webshop heeft
Onderdeel van Google Ads
Shopping-advertenties staan boven alle andere advertenties in de zoekresultaten. Meer clicks zijn het logisch gevolg. Je product is visueel zichtbaar, waardoor surfers zien waarnaartoe ze gaan. Dat leidt tot relevantere bezoekers. Geen enkel ander platform kent bovendien zoveel zoekverkeer. Mensen zoeken er enkel op producten wanneer ze weten wat ze willen, aan het einde van de customer journey. Hierdoor zijn ze veel meer geneigd om hun geldbeugel te openen. Google Shopping kan je in feite vergelijken met vergelijkingssites als Beslist, Tweakers, Hardware-info, Vergelijk en Kieskeurig. De grootste verschillen spreken evenwel in het voordeel van Shopping: geen opstartkosten, groter zoekvolume en open voor iedereen. Dit is dus de eerste plaats om producten aan te bieden. Pas daarna volgen andere vergelijkingssites.
Hoe werkt Google Shopping?
Google Shopping draait rond advertenties op productniveau. Webshops kunnen adverteren in Google Ads door hun productfeed te koppelen aan Google Merchant Center. Je positie in de resultaten hangt ook af van de prijs die je bereid bent te betalen voor een klik en de kwaliteit van je advertentie.
Kosten van Google Shopping
Nu de vraag “Hoe werkt Google Shopping?” beantwoord is, gaan we dieper in op de kosten. Die zijn afhankelijk van een aantal factoren. Allereerst kan je zelf bepalen hoeveel je maximum per dag wilt betalen aan een campagne. Op maandelijks basis gaat Google niet boven dat bedrag.
Stel: je wilt dat je advertenties de hele dag zichtbaar zijn. Ook dan hangt de totale kostprijs af van een aantal factoren, onder andere het aantal producten in je feed en het bedrag de concurrentie bereid is te betalen voor een klik. Shopping-advertenties zijn onderhevig aan een kwaliteitsscore: hoe kwalitatiever de website en feed, hoe minder je moet betalen. Webshops met een lage kwaliteitsscore zullen veel meer geld moeten neertellen om bovenaan te komen dan webshops met een hoge kwaliteitsscore.
Google Shopping instellen
Om te beginnen moet je een shopping-feed aanmaken, een feed die voldoet aan de voorwaarden van Google. De specifieke eisen vind je terug op deze pagina: Google shopping productspecificaties. Gebruik je evenwel WordPress, Magento of een ander populair platform, dan moet je je geen zorgen maken. De plugin of extensie neemt dan het zware werk voor z’n rekening. Je krijgt een melding in Merchant Center in het geval er nog gegevens ontbreken.
Tips: Je moet wel letten op de inhoud van je feed.
Gebruik – indien mogelijk – GTIN (EAN code) voor al je producten.
Gebruik producttitels waarnaar mensen zoeken, met name woorden uit je zoekwoordenonderzoek.
Zorg ervoor dat de afbeeldingen die je gebruikt representatief zijn voor de producten en dat ze er – indien mogelijk – anders uitzien als die van je concurrenten.
Besluit
Eigenaars van een webshop kunnen niet voorbij aan Google Shopping. Helemaal nu het gratis ter beschikking wordt gesteld. Natuurlijk stelt Google je in de gelegenheid om jouw Google Shopping activiteit te promoten via Google Ads. Daar heeft de zoekreus dan dus weer een mooie nieuwe markt aangeboord. Maar dat mag de pret niet drukken. Het is een win-win situatie, voor kopers en verkopers – en een beetje voor Google. Daarom denken wij dat dit misschien wel de perfecte eerste campagne voor jou is.
Bron: smartdata.agency