top of page

Welke social media trends gaan 2020 domineren?



Creatieve content bovenaan de agenda

De afgelopen jaren was social media meer en meer een numbers game. Conversie, traffic, e-commerce. Hoewel dat uiteraard nog altijd het geval is, zien we een duidelijke trend waarbij met name creatieve content weer hoog op de agenda staat bij merken. In een wereld met meer en meer content, blijft creativiteit binnen de beschikbare kaders cruciaal voor het succes van je merk. Daar zal in 2020 weer meer focus op komen te liggen. Dat creatie aan belang wint tussen het advertising-geweld, blijkt ook wel uit het feit dat netwerken als Facebook steeds meer tijd en effort steken in het supporten van merken.


Focus bedrijven ook naar stories

Eerder in dit artikel is de conclusie al benoemd: de gebruiker is vol op story-formats gedoken en ook de netwerken zelf zetten stories meer en meer centraal in de gebruikservaring. Merken blijven wat achter. We zien wel duidelijk een verschuiving richting meer content op de beschikbare stories-features. Of het omslagpunt ten gunste van stories versus tijdlijn al in 2020 gaat plaatsvinden is niet zeker. Wij durven voorzichtig wel een ‘ja’ te noteren, gezien de snelheid waarmee de omslag heeft plaatsgevonden vanuit de gebruiker. De voortekenen dienen zich ook zeker al aan.


Private is de nieuwe default

‘Is social media going private?’ is een heel relevante en terechte vraag voor de komende jaren. Er zijn genoeg voortekenen dat er zeker een verschuiving zal plaatsvinden van standaard ‘open’ naar standaard ‘gesloten’. In Amerika geeft al ruim 50 procent van de gebruikers aan instellingen op ‘private’ te hebben staan. Begin 2019 gaf ook Zuckerberg namens Facebook al aan dat de toekomst van social media veel meer gesloten en private zal zijn dan voorheen. Gedreven door de recente schandalen, die ook in 2020 uiteraard weer kunnen ontstaan, wordt deze trend versneld.


Socialmedia-platformen als publishers

Deze trend is al een paar jaar aan de gang en dus niet meer echt nieuw te noemen. In 2019 heeft wel een versnelling plaatsgevonden, die in mijn ogen ook in 2020 enkel nog maar zal groeien. Sociale netwerken zien zichzelf meer en meer als publisher van unieke content, als aanvulling op user generated content. Denk daarbij aan sportcontent, maar ook aan programma’s, series en films. De ene na de andere mediadeal wordt gesloten, bijvoorbeeld recent nog door TikTok en YouTube. Ook Facebook is druk bezig haar focus te verschuiven naar (lokale) nieuwsvoorziening en investeert daar miljoenen in.


AR gaat mainstream in social media

Augmented reality staat eigenlijk jaarlijks op elk trendlijstje. Terecht uiteraard. In de praktijk is de ontwikkeling er uiteraard wel, maar is de adoptie lang niet altijd vlekkeloos. Toch denk ik dat in 2020 AR eindelijk wel echt meer en meer mainstream zal worden. Niet in de laatste plaats vanwege de introductie van tal van nieuwe features die de focus leggen op AR. Vaak gekoppeld aan e-commerce in de vorm van ‘shop the look’-opties. Zo lanceerde Instagram onlangs een gave nieuwe augmented reality shopping-oplossing.


Lokalisering van content en campagnes!

Er is een groot overschot van content op de diverse socialmedia-platformen. Het wordt dus steeds lastiger voor merken om relevant te zijn, maar ook voor de netwerken zelf om de aandacht van het publiek vast te houden. Context is dan cruciaal. En die context, is vaak jouw lokale omgeving. Vandaar dat we een duidelijke ontwikkeling zien in de inzet van socialmediamarketing richting lokalisering. Uiteraard gaat dit met name op voor retailmerken, die ook nog eens lokale fysieke aanwezigheid hebben. Daarnaast is ook al eerder in dit artikel benoemd dat Facebook zelf keihard inzet op lokaal nieuws. Als Facebook hier zo zwaar op inzet, kun jij als marketeer ook je conclusies wel trekken over het belang van lokalisatie.


Bron: frankwatching.nl

bottom of page