Niels Van de Meersch
In 5 stappen naar een bedrijfsidentiteit
Hoe kun je beïnvloeden welk beeld iemand vormt over je bedrijf?
1. Waar sta je voor?
Begin bij het begin: het bepalen, ontdekken en vastleggen van je identiteit. Als je weet wie je bent, waar je voor staat en wie je wil bereiken dan straal je dat ook uit. Als je zelf nog niet helder voor ogen hebt wat jouw identiteit is, zal dat ook in je communicatie zo overkomen. Start daarom met het kijken naar je bedrijf, naar jezelf, de geschiedenis, je product of dienst en je klant.
Stap 1
De Golden Circle van Simon Sinek kan je hierbij helpen. Zie het niet als wondermiddel, maar als manier om je visie te ordenen.
Begin met omschrijven ‘wat’ je doet
Schrijf dan op ‘hoe’ je dit doet
Eindig met de lastigste vraag ‘waarom’ je dit doet
Geld is hier niet het antwoord. Ga terug naar je ambitie. Waarom zouden mensen bij jou moeten komen? Werk vanaf daar verder naar een visie en ambitie die je bedrijf omschrijft.
Stap 2
Weet je nog niet zo goed wie je klant is? Begin dan met een doelgroeponderzoek en het opzetten van persona’s.
Stap 3
Weet je al wie de doelgroep is? Dan kun je direct aan de slag met de volgende stap: een onderzoek onder je klanten. Hoe zien zij je bedrijf? Waarom kopen ze bij jou? Kijk vervolgens of dit aansluit bij wat je zelf hebt opgeschreven. Komt dit overeen? Als het niet overeenkomt, wat zorgt er dan voor dat klanten je bedrijf anders ervaren?
2. Maak het visueel
Start met een moodboard. Denk nog onmiddellijk aan een website of productverpakking. Als je aan jouw dienst of product denkt, aan welke kleuren denk je dan? Warm, koud, pastel? Maak een collage van kleuren en kies hieruit minstens twee kleuren die je wil gebruiken. Maak ook onderscheid tussen hoofd- en steunkleuren.
3. Tone of voice
Nu dat je weet wat de identiteit van je bedrijf is en hoe je dit visueel maakt, kun je aan de slag met de tone of voice. Hier bepaal je hoe je met klanten communiceert. Zorg dat dit aansluit bij de identiteit van je bedrijf, merk of persoon. Als je een tone of voice kiest die niet past bij de beeld- of kleurgebruik, zal dit een verwarrende indruk op de ontvangende partij achterlaten.
4. Maak je content passend
Bij deze vierde stap gaat het eigenlijk over de voorgaande stappen.
Zorg dat je content past bij jouw merk, bedrijf of persoon.
Zorg ervoor dat je kleuren hierin verwerkt zitten
Zorg dat je jouw klanten op de gepaste manier aanspreekt.
Laat deze verhalen de identiteit van jouw bedrijf versterken. Licht de punten uit die jouw identiteit onderstrepen. Als je de verhalen publiceert, laat het beeldmateriaal hier dan goed op aansluiten. Zorg dat de foto’s goed passen bij je content.
5. Consistentie & bewaak je identiteit
Waarom is consistentie belangrijk? Omdat je je klant constant wil blijven herinneren aan wie jij bent en waar je voor staat. Op die manier leeft dit beeld steeds meer bij je klant en zullen ze ook op die manier over jou gaan praten.
Als je langere tijd niet consistent bent, begin je weer met de eerste stap. Want als je zelf je identiteit uit het oog verliest, vormen mensen hun eigen beeld. En waar sta je dan? Nu is het natuurlijk niet de bedoeling dat het zover komt. Daarom kunnen we het niet genoeg benadrukken: consistentie is de sleutel! Wees consistent, in al je communicatie-uitingen. Let op: hiermee willen we niet zeggen dat je je uitingen niet kunt aanpassen aan het kanaal waarop je publiceert. Facebook is immers een ander platform dan LinkedIn en vraagt vaak om een ander type bericht. Maar blijf hierbij wel altijd trouw aan stap 1 tot en met 4.
תגובות