Hoe maak je jouw communicatie vakantieproof?
Voor veel bedrijven is het (bijna) de tijd van het jaar: het zomerverlof! Even het werk vergeten en welverdiend genieten van het gezin, de zon en vooral de rust. Daarom is de zomervakantie hét ideale moment om een digitale detox in te lassen. Maar hoe communiceer je tijdens het verlof dan met je klanten als er niemand op bureau is? En moet dat communiceren überhaupt tijdens het verlof?
Met Facebook is het tegenwoordig heel simpel geworden om een ‘PM’ te sturen naar een bedrijf. Mensen willen meteen een antwoord op hun vragen. Hoewel ik steeds adviseer om interactie aan te gaan met klanten, is jouw vakantie ook belangrijk! Met vernieuwde energie kun je dan na het verlof antwoorden op alle vragen.
Beslis vooral zelf hoe belangrijk het is voor uw bedrijf en jouw sector om te blijven communiceren tijdens het verlof. Er is in elk geval niets mis mee om een korte digitale stilte in te lassen. 1 ding is hier zeer belangrijk: licht je klanten (en leveranciers) goed en op tijd in over je verlof. Zo komen ze niet voor onaangename verrassingen te staan.
Ik deel graag deze 5 tips met jullie!
1. Verander mailhandtekening
Een logische stap maar veel bedrijven vergeten hun mailhandtekening (op tijd) aan te passen. Je doet het snel en er kan iets creatiefs van gemaakt worden.
2. Stel een goede out of office in Waarschijnlijk dacht je hier al aan, maar een goede out of office is soms moeilijker dan gedacht. De laatste jaren worden deze vaak grappiger en absurder maar niet iedereen apprecieert dit. Enkele insights:
Het belangrijkste is dat je vertelt waarom je weg bent en voor hoe lang.
Communiceer over wat jouw klant intussen kan doen.
Zeg duidelijk dat je jouw mails niet leest tijdens het verlof (veel mensen gaan ervan uit dat je dit wel blijft doen!).
Maak het persoonlijk: wat humor kan natuurlijk geen kwaad. Je kent jouw doelgroep het beste.
Stel jouw out of office op tijd in, zo hoeft je niet last minute naar inspiratie te zoeken.
Vergeet geen out of office in stellen op Facebook!
3. Stuur een mailtje of kaartje
Om er zeker van te zijn dat uw klanten weten dat je in verlof gaat, stuur je best een (gepersonaliseerd) mailtje. Zo kan je meteen uw klanten een prettig verlof wensen.
4. Pas de uren aan op Facebook Wanneer iemand een bedrijf zoekt op Facebook, staan er vaak openingsuren bij (indien dit nog niet bij jouw bedrijf staat, doe dit dringend!). Pas deze aan zodat klanten meteen weten dat jouw bedrijf met vakantie is.
Openingstijden aan uw pagina toevoegen:
Klik op Info aan de linkerkant van uw pagina.
Klik op Pagina-informatie bewerken.
Klik bovenaan op het tabblad op Openingstijden.
Voeg jouw openingstijden toe en klik op Wijzigingen opslaan.
5. Creëer (originele) Facebookpost en pin deze vast
Om je klanten via social media op de hoogte te brengen van jouw verlof, raad ik aan om hier rond ook een Facebookpost te maken. Dat kunt u op verschillende manieren doen, maar een originele post is altijd aangenamer om naar te kijken. Pin deze post ook vast aan de bovenkant van je FB pagina zodat klanten die naar je pagina surfen dit meteen zien. Een post kun je gemakkelijk vastpinnen door op de 3 puntjes te klikken rechts van de post. Dan klik je op ‘vastzetten aan bovenkant van pagina’.
Comments