De nieuwe Digimeter-cijfers zijn er!

Vanochtend maakte imec de nieuwe Digimeter-cijfers bekend voor Vlaanderen. De onderzoekers deden in het najaar van 2019 een bevraging bij een representatief staal van 2754 Vlamingen (15+) over hun mediabezit en -gebruik. En al die cijfers goten ze traditiegetrouw in een lijvig rapport. Goed nieuws: wij kregen vorige week al een preview en kunnen daardoor nu al onze conclusies delen met jullie.


1. 65-plussers gaan massaal aan de smartphone

90% van de Vlamingen heeft nu een smartphone. Dat is een stijging van maar liefst 9% in vergelijking met vorig jaar. Die stijging is grotendeels te verklaren door de stijging in smartphone-gebruik bij 65-plussers. Vorig jaar hadden al voor het eerst meer 65-plussers een smartphone (52%) dan een gsm (50%). En dat cijfer steeg in 2019 stevig door van 52% naar 73%


2. Streamingdiensten zijn het populairst bij 16-34-jarigen

Digimeter bevraagde niet alle streamingdiensten, maar berekende wel dat 40% van de Vlamingen Netflix gebruikt, en 37% muziek streamt via Spotify. Dat de percentages het hoogst liggen bij de leeftijdsgroep 16-34 jaar, zal je niet verbazen. Ter vergelijking: Spotify zat in 2018 nog op 30%, Netflix zat op 33% toen. Deze streamingdiensten zijn daarmee voorbije de zogenaamde ‘kritische drempel’ voor de doorgroei van innovatie.


3. Facebook is nog altijd populairder dan Instagram, ook bij jongeren

Instagram groeit een beetje verder door in Vlaanderen: van 37% naar 44% actieve (maandelijkse) gebruikers, maar wij hadden eigenlijk een grotere stijging verwacht. Het Facebook-gebruik stijgt nog steeds: 78% van de Vlamingen is nu een actieve gebruiker. Vorig jaar was dat nog 74%. Die groei kan opnieuw verklaard worden door de groei bij 65-plussers. Daar zien we een stijging in Facebook-gebruik van maar liefst 15% in vergelijking met 2018. Bij de 35-44-jarigen zien we dan weer een voor het tweede jaar op rij een daling in het gebruik: sinds 2017 zijn er daar 11% minder actieve gebruikers. Bij de 16-24-jarigen gebruikt nog altijd 76% van de 16-24-jarigen dagelijks Facebook. Instagram komt dichterbij en strandt op 74% dagelijkse gebruikers in die categorie.Ook een opmerkelijke vaststelling: 10% van de 16-24 jarigen beschouwt zichzelf als een ‘influencer‘.

4. Tik Tok breekt nog niet door, Snapchat komt terug

Tik Tok kan 3% van de Vlamingen bekoren. De piek in gebruik zit logischerwijs in de categorie 16-24 jarigen. Snapchat maakt een opmerkelijke comeback (dankzij de rebranding van het afgelopen jaar?) Bij de jongste leeftijdsgroep 16-24 stijgt aantal dagelijkse gebruikers opnieuw van 39% in 2018 naar 48% in 2019. Beide netwerken worden wel nog altijd nauwelijks gebruikt bij 25-plussers. We moeten wel in het achterhoofd houden dat de Digimeter maar begint te bevragen vanaf 16 jaar. Wellicht geven de Apestaartjaren-cijfers (9-18 jarigen) daar een heel ander beeld van Snapchat en Tik Tok. Die cijfers komen we te weten op 14 mei tijdens de Apestaartjaren-conferentie.

5. SMS is nog altijd populairder dan WhatsApp en Messenger

De SMS is aan een lange doodsstrijd bezig, maar geeft zich niet zomaar gewonnen. Het dagelijks gebruik van SMS zakt nu onder de 50%: slechts 45% stuurt nog elke dag een sms. Maar dat is nog altijd meer dan het aantal Vlamingen dat dagelijks WhatsApp gebruikt (44%) of Messenger (39%). Het dagelijks WhatsApp-gebruik is het grootst bij 25-34 jarigen (stijgt van 60 naar 69%). Messenger is het populairst bij 16-24 jarigen (gaat van 75% naar 74%). WhatsApp breekt bij een jongere doelgroep nog altijd niet door. Het percentage dagelijkse gebruikers draait in die leeftijdscategorie nu al 3 jaar rond 37%.


6. Lineair tv kijken neemt af, maar we knippen onze kabel nog niet door

Nog maar 47% van de Vlamingen kijkt elke dag lineair/live televisie. Bij jongeren ligt dat percentage het laagst: van de 16-24 jarigen doet 24% dat nog. Maar ook bij 65-plussers is het ‘slechts’ 69% die nog elke dag lineair/live kijkt.Op welke kanalen kijken we dan? 24% van de Vlamingen kijkt dagelijks op YouTube, 17% kijkt dagelijks Netflix, maar het populairst zijn sociale media zoals Facebook, Twitter en Instagram (43%). Slechts 6% van de Vlamingen zegt daardoor ook effectief hun kabelabonnement op. 25-34 jarigen doen dat het vaakst (15%), misschien omdat zij de generatie zijn die nu bij de aankoop van hun eerste woning of appartement daarover meer dan andere leeftijdsgroepen echt moet over beslissen?


7. Podcasts zijn beter gekend, maar het is nog altijd de happy few die luistert

In vergelijking met 2018 is het concept van een podcast bekender geworden bij de Vlaming. In 2018 had 29% geen idee wat een podcast was, in 2019 was dat nog maar 21% meer. Toch zegt 43% nog nooit naar een podcast te hebben geluisterd.De mensen die wel naar podcasts luisteren, zijn meestal jonger dan 35 jaar. 20% van de 16-24-jarigen luisteren minstens maandelijks naar een podcast, bij 25-34 jarigen is dat zelfs 23%.


Nu we deze data allemaal kennen, weet je onmiddellijk op welk kanaal jouw doelgroep zit!


Bron: https://www.ilikemedia.be

A ONE MAN

AGENCY IS

ALL YOU NEED

CONTACT

One Man Agency

Denderbellestraat 156

9200 Dendermonde

BE 0831.834.485

T 0495 62 66 11

info@onemanagency.be

www.onemanagency.be