top of page
  • Foto van schrijverNiels Van de Meersch

Ben jij klaar voor 2021? 3 tips!

In 2020 hebben we de grootste digitale sprong in de geschiedenis gemaakt. Digitale communicatie, online aankopen, digitaal mediagebruik en digitaal vergaderen zijn uit hun voegen gebarsten. Als ondernemer is het belangrijker dan ooit om mee te evolueren met je klanten. Je sleutel tot succes voor de komende maanden: zijn waar je klanten zich bevinden en je steeds aanpassen aan hun veranderend gedrag. Lees hier mijn 3 tips!


E(verywhere) commerce

“Als je een product wil kopen, moet je je als consument verplaatsen naar de winkel. Je gaat fysiek naar Hema, of je bezoekt virtueel een webshop. Maar de komende tijd zullen consumenten zowat overal producten kunnen aankopen. Platformen als Instagram en TikTok zetten stevig in op directe verkoop via hun kanalen. Producten kunnen er aangeboden worden door bedrijven of door influencers en de consument koopt meteen. Winkels zullen zich dus verplaatsen naar waar de consument zich bevindt. De consument hoeft niet noodzakelijk naar de winkel te gaan, de winkel komt naar de consument toe. We komen terecht in een wereld van E(verywhere) commerce. Stel jezelf als ondernemer dus de vraag hoe je (een deel van) je producten of diensten rechtstreeks kan aanbieden via andere kanalen dan je eigen verkoopskanalen. Integreer bijvoorbeeld in je Instagram-post een link naar je webshop; zo kunnen mensen vanuit hun Instagram-feed een product kopen of reserveren. Dat is heel laagdrempelig."


Zet sociale media op een klantgerichte manier in

Het belang van sociale media blijft stijgen. Klanten spenderen uren per dag op sociale media, dus is het belangrijk om er als ondernemer ook aanwezig te zijn. De meeste bedrijven stellen zich de vraag: wat wil IK vertellen aan mij klanten? Dat resulteert dan in een Facebook- of LinkedIn-post. Het is heel waardevol om de vraag om te draaien: wat willen MIJN KLANTEN horen? Stel jezelf de vraag hoe jouw zaak waarde aan je klant kan bieden en zorg dat jouw content hen helpt. Bouw content die waardevol is voor de klanten. Als gevolg zullen ze steeds meer interesse krijgen in je bedrijf. Dat resulteert in betere financiële resultaten. Verkoop je bijvoorbeeld zwembaden? Maak dan een lijst van de meest gestelde vragen tijdens een klantenbezoek. Die lijst kan je dan+ als leidraad gebruiken om artikelen op je site te plaatsen of om je sociale media te voeden.”


In een digitale wereld wordt het menselijke aspect belangrijker

“Veel mensen denken dat de toename van digitalisering betekent dat klanten het menselijke aspect niet meer belangrijk vinden. Maar het is net omgekeerd. Dat komt door de economische wet van de schaarste: zodra iets schaars wordt, stijgt het in waarde. Het menselijke aspect is in 2020 nooit schaarser geweest, waardoor het in waarde is gestegen. Vandaag waarderen klanten die menselijke toets meer dan ooit. Dit is hét moment om extra energie in de klantenrelatie te stoppen! Laat klanten merken dat je er staat. De bedrijven die in 2020 en begin 2021 het sterkst de menselijke kaart uitspelen, zullen als grote winnaars uit deze crisis komen.

Bijvoorbeeld: heb je een traiteurszaak? Als er iemand voor Kerst een beperkte schotel bestelt, dan is dit hét jaar om extra je best te doen. Veel mensen zullen Kerstmis in kleinere kring vieren en vinden dat niet leuk. Help hen om die avond net dat beetje gezelliger te maken door supervriendelijk te zijn, een handgeschreven kaartje toe te voegen aan hun bestelling en misschien een klein extraatje te voorzien.”


Bron: telenet.be

bottom of page