top of page

7 tips om jouw marketing klaar te stomen!

Nu het Corona duveltje uit zijn doosje is, ga je als ondernemer hoe dan ook de impact voelen. En voor de meeste van ons is deze impact momenteel negatief. Mijn onderstaande 7 tips helpen je echter om niet bij de pakken te blijven zitten maar je bedrijf voor te bereiden op de periode nadat de Corona storm is gaan liggen en ervoor te zorgen dat je dan sneller en beter je slag kunt slaan dan je concurrenten.

1. Maak een plan voor ná de Corona gekte Maak een marketing & sales plan. Zorg ervoor dat jij klaar staat met een gedegen plan zo gauw als de markt het weer toelaat en ga er dan vol voor zodat je de schade van deze weken zo snel mogelijk kunt inhalen. 2. Bedenk acties die je nu al kan inzetten Momenteel wordt er bijvoorbeeld al minder geadverteerd. Hierdoor zullen advertentiekosten hoogstwaarschijnlijk goedkoper worden. Misschien een goed moment om hier gebruik van te maken met advertenties die zich meer richten op de lange termijn zoals lead generation. Hoe meer leads je nu binnenhaalt, hoe sneller je straks weer kunt opschalen met verkoop. 3. Neem je sales funnel onder loep In navolging op de eerste twee punten is het ook verstandig om naar je sales funnel te kijken. Werkt deze nog goed? Waar kan deze scherper? Zijn er stappen in de funnel die wat aandacht kunnen gebruiken? Of stappen die je altijd al wilde toevoegen maar geen tijd voor had? Nu is het moment. 4. Pas je website aan! Na de lancering van je website wordt er vaak vergeten om deze steeds up-to-date te houden. Nu je misschien meer tijd hebt, maak een paar uur vrij om weer alle teksten aan te scherpen, nieuwe foto's te nemen, structuur en design aan te passen ... Ook is het goed om naar de conversie van je website te kijken. Kan dit beter? Slechts een paar kleine conversieverbeteringen kunnen je straks flink extra klanten opleveren.

5. Genereer content Vaak schiet het schrijven van een blog, het posten van content op Facebook, Instagram of Linkedin erbij in. Nu het misschien wat rustiger is, is het een goed moment om vooruit te gaan werken met je content. Schijf (of laat schrijven) een aantal blogs voor de komende periode. Zorg er dan ook voor dat de content aansluit bij je plan voor na deze periode en plan de content nu alvast in via desbetreffende tools zodat je er straks minder werk aan hebt maar wel de vruchten ervan kunt plukken. Inspiratie nodig? Klik hier.

6. Neem je interne processen onder de loep Welke tools gebruik je momenteel, wie doet wat ... . Tijden van minder directe verkoop zijn een goed moment om stil te staan bij processen en het optimaliseren hiervan. Dit kan de efficiency van het bedrijf verhogen en ook de kosten verlagen. Zijn er misschien processen die geoptimaliseerd kunnen worden? Welke nieuwe tools heb ik nodig? Waar besteed je nu (teveel) tijd aan en kun je automatiseren of uitbesteden?

7. En last but not least; bekijk je boekhouding Niet alleen wordt deze taak vaak vooruitgeschoven, ook door mij! Ook hier zijn misschien automatiseringen te maken. Bovendien is kwartaal 1 bijna ten einde. Goed voor een evaluatie. Maar nog belangrijker is om je forecast voor 2020 bij te stellen nu je de impact op organisatie langzaam begint te zien.

Heb je vlug wat extra ondersteuning nodig om jouw kmo klaar te stomen? Neem dan contact met me op en we plannen een vrijblijvende kennismaking in – geheel passend in deze periode – via Whatsapp of gewoon per telefoon ;-)


bottom of page