Zet jij je marketingactiviteiten efficiënt in?
Het kan nooit kwaad om jezelf of jouw bedrijf af en toe eens in vraag te stellen. Stel jezelf onderstaande vragen en voer zo je eigen korte audit!
1. Zijn jouw marketinginspanningen afgestemd op de algemene bedrijfsdoelstellingen?
Een eenvoudige vraag met vaak heel uiteenlopende antwoorden. We nemen er een voorbeeld bij. Wanneer je bedrijf besluit om meer in te zetten op upselling, dan heeft het geen nut om vanuit jouw marketing departement een campagne op te zetten om meer nieuwe klanten te bereiken. Je legt de focus eerder op interactie met de klant zodat je een betere relatie aan kan gaan om zo meer of andere producten aan diezelfde klant te verkopen. Of je zet in op een persoonlijke e-mail marketingflow die de klant persoonlijk voorziet van nieuwe producten, acties en kortingen. Dit klinkt misschien logisch maar maak vooral zelf de oefening: ‘Hoeveel procent van mijn marketinginspanningen sluiten aan bij de focuspunten van mijn bedrijf?’
2. Zijn jouw marketinginspanningen afgestemd op de waarden van jouw bedrijf?
Een merk is aantrekkelijk voor een individu als hij waarden herkent die aansluiten bij zijn of haar persoonlijkheid. De kern van een merk wordt gevormd door de merkwaarden. Deze merkwaarden vormen de kern van een associatienetwerk in het brein. Wat zijn de waarden in jouw bedrijf? Acceptatie, creatief, flexibel, trouw, betrokkenheid, vertrouwen … Voor ieder bedrijf liggen de waarden elders, maar voor ieder bedrijf moeten de marketingactiviteiten in lijn liggen met deze waarden.
Breng jouw bedrijfswaarden in kaart
Bekijk welke waarden passen bij je merk
Stem je marketing af op deze waarden
Communiceer deze waarden en vooral waarom deze zo belangrijk zijn voor jouw bedrijf.
3. Heeft jouw marketingafdeling de juiste middelen en kennis om de marketingdoelen te behalen?
Goede resultaten rusten vaak op goede inspanningen van werknemers.
Het is dan ook noodzakelijk om goede mensen aan te trekken of om huidige werknemers voldoende op te leiden. Geef ruimte aan jezelf en werknemers om bij te leren, te experimenteren of om de focus voor een bepaalde periode op een specifiek onderwerp te leggen. Het lezen van blogs, volgen van opleidingen of ondersteund worden door een tijdelijke externe consultant (One Man Agency natuurlijk ;-) kunnen wonderen verrichten. Voorzie dit ook in jouw marketingbudget en planning. Door een evolutie in kennis en gebruik van de juiste tools kan je vaak betere resultaten neerleggen.
4. Zit er consistentie in jouw marketingstrategie?
Vallen alle marketingactiviteiten samen in een groter geheel? Of is het eerder een samenloop van aparte campagnes en activiteiten? Vaak bevinden bedrijven zich in de tweede optie. Daarom moet je je altijd afvragen of al die aparte campagnes bijdragen tot een groter geheel. Focus op een hoofddoel en pas daar je marketingstrategie op toe. Bij elke stap die je neemt moet je jezelf afvragen of dit aansluit bij de algemene strategie en of dit je dichter bij je doel brengt.
Daarnaast is het ook belangrijk om je af te vragen of een campagne duurzaam is. Kan je achteraf verder bouwen op de voorgaande stappen en is er een rode draad doorheen die aparte campagnes? Dit zijn vragen die je altijd in het achterhoofd moet houden.
Zo, met de deze tips en vragen zal je zeker al aan de slag kunnen als marketeer of zaakvoerder. Durf de huidige situatie te bekijken en bouw zo verder aan een betere marketingstrategie, succes!!
Bron: www.omcollective.be
Comments