Wie zijn de stijgers en dalers in tijden van corona
De gevolgen voor het bedrijfsleven zijn groot en de stijgers en dalers als gevolg van de coronacrisis zijn snel te noemen. Vliegtuigmaatschappijen hebben al vrij snel zo’n beetje alle marketing uitingen stilgelegd. De vraag naar tools om online te werken is groot, de zoektocht naar kantoorruimte ligt voorlopig stil.
Sommige webshops zullen een stijging zien, anderen een daling. Verkoop je bijvoorbeeld reiskoffers, dan kan je er vanuit gaan dat daar de komende tijd minder of geen vraag naar zal zijn. Verkoop je echter speelgoed, fitness spullen voor thuis, dan zal je een flinke stijging meemaken.
Aanpassen is de boodschap
Natuurlijk heerst er ook bij online marketeers onzekerheid over de komende periode. Zelfs ik kan helaas de toekomst niet voorspellen. Wat we nu wel kunnen doen, is inspelen op de mogelijkheden die deze situatie ons allemaal biedt. Veel mensen (werken) van thuis uit dus hen bereiken is al een pak gemakkelijker.
1 - Pas jouw SEA campagnes aan
Wanneer je in de data ziet dat er nog wel verkeer naar de site komt (of zelfs een toename) maar de conversies uitblijven dan kan dit wijzen op dat de consument wel interesse heeft maar op dit moment beperkt is in bezoek aan een winkel. Mijn advies is dan ook, pas jouw conversiedoelstellingen aan:
a. Plan nu een afspraak → download een brochure b. Plan nu een afspraak → bel met een van onze specialisten
2 - Social media stijging
Het social media gebruik is juist enorm gestegen. Dit is dus een kans om je doelgroep (en nieuwe doelgroepen) op een andere manier te bereiken. Zowel organisch als via advertising kan je veel mooie dingen doen. Persoonlijk zou ik ver weg blijven van grappig bedoelde posts over corona, maar als jij die ene mooie grap goed weet te brengen, be my guest.
3 - Waar stijgt de vraag?
Ik stipte het al aan: in sommige sectoren stijgt de vraag juist enorm desondanks het corona virus! De gemene deler is ‘informatievoorziening’ en ‘tijdverdrijf’. Bedenk hoe jij en jouw bedrijf hiervan kan meeprofiteren. Ook al zit je niet in deze sectoren, misschien kan je aanvullende producten of dienstverlening bieden?
Health & wellness +47% (verzorging, mondmaskers, gels ...)
Video games +29%
Fitness & ontspanning +55% (daar we dit jaar misschien niet op reis zullen kunnen gaan, zullen zwembaden als zoetjes broodjes over de toonbank gaan!)
Tuinonderhoud & klusjes +25%
E-commerce & tranport +34%
Family & opvoeding +44%
Misschien ook eens nadenken hoe jouw bedrijf past binnen bovenstaande stijgers! Bv. lokale garage of fietsenwinkel kan zijn auto's of fietsen inzetten om lokaal leveringen rond te brengen (= transport). Schoenenwinkel werkt samen met fitnesscoach om hun eigen schoenen te promoten tijdens de oefeningen ... Denk na wat de mensen momenteel doen en nodig hebben en werk samen met concullega's! Analyseer jouw eigen omgeving en zoek toepassingen voor jouw eigen onderneming. SUCCES & KEEP SAFE!
Nog vragen of hulp nodig? Aarzel niet om mij te contacteren ;-)