• Niels Van de Meersch

Waarom verlies je volgers op Instagram & hoe win je ze terug?

Stel: je hebt als bedrijf een Instagram-account waar je af en toe iets op post. Daarbij heb je een vast aantal volgers. Maar dan komt het moment dat je ineens heel wat volgers op Instagram verliest. Hoe kan dit? En misschien nog wel belangrijker, hoe krijg je ze weer terug? In dit artikel leg ik uit waarom je volgers verliest en wat je hiertegen kunt doen.



Uit een onderzoek van Hubspot blijkt dat 14% van 310 ondervraagde Instagram-marketeers in Amerika tussen 2020 en 2021 ineens volgers verloren. Als marketeer kijk je daar wel even van op en stel je jezelf de vraag: ‘hoe kan dit?’ Daarom geef ik 5 redenen voor het verliezen van volgers en hoe je ze vervolgens weer terugwint (of liever helemaal niet meer verliest).


1. Je post te vaak of juist te weinig

40% van de Instagram-marketeers gaf in het onderzoek van Hubspot aan dat te weinig posten de belangrijkste reden is voor het verliezen van volgers. Tegelijkertijd geeft 33% aan dat te vaak posten hetzelfde effect heeft. Klinkt ingewikkeld, want je moet dus de juiste balans vinden tussen te vaak en te weinig posten.


Je wil niet verdwijnen in de enorme zee van posts, maar je wil jouw volgers ook niet verdrinken in 10 dagelijkse posts van jouw merk. Probeer het ook vanuit het perspectief van je volgers te bekijken. Het wekt bij jou waarschijnlijk ook ergernis op als je dagelijks een overvloed aan posts op je tijdlijn van dezelfde persoon of hetzelfde merk ziet.


Wat kun je doen?

Post in ieder geval één keer per dag iets op Instagram voor je volgers. Of dit nu in de vorm van een post, Story of Reel is: blijf zichtbaar voor je volgers.

Let er dan wel op dat je 2-3 keer per week een post in de feed plaatst. Een post in de feed blijft best lang houdbaar: je bereik blijft van dag 1 tot dag 3 na plaatsen stijgen. Je kunt op de vierde dag dus gerust weer een nieuwe post in de feed plaatsen.


Handig om mee te nemen: de piektijden voor interactie op Instagram zijn vrijdag en woensdag om 12.00 uur. Ook donderdag tussen 18.00 uur en 20.00 uur doet het goed.

Zo’n houvast is fijn, maar het beste tijdstip om te posten hangt natuurlijk ook af van je doelgroep. Instagram maakt het je gelukkig vrij makkelijk. In je bedrijfsprofiel kun je de meest actieve tijden van je doelgroep per dag en per uur bekijken. Daarvoor klik je in je eigen profiel op de drie streepjes rechts bovenin. Vervolgens ga je naar Statistieken → Totaal aantal volgers en helemaal onderaan vind je daar ‘Meest actieve tijden’.


2. Je account lijkt een online verkooppraatje

Nog een belangrijke reden voor het verliezen van volgers: je account lijkt een online verkooppraatje. Tuurlijk, je doel is om meer verkoop te genereren. Maar voor Instagram hoef je hier niet de volledige focus op te leggen. Je volgers willen meer dan dat zien, dus zorg dat ook dit in balans is.


Wat willen je volgers dan nog meer?

  • Straal je merkwaarden uit. Je volgers willen graag weten waar je voor staat, niet alleen wat je verkoopt.

  • Zoek de interactie op, stel bijvoorbeeld een vraag in de beschrijving. Daarmee daag je jouw volgers uit om de interactie aan te gaan.

  • Humor is het beste wapen: maak je volgers aan het lachen!

  • Aan een merk als bol.com kun je in dit geval een voorbeeld nemen. Ze verwerken humor in hun posts en krijgen daardoor ook veel reacties van volgers. In elke afbeelding is iets te zien dat ze verkopen, maar het voelt niet als een vervelend verkooppraatje.


3. Je gebruikt irrelevante hashtags

Hashtags: het begon bij Twitter, maar inmiddels is ieder social mediakanaal er wel bekend mee. En geloof het of niet: ze maken echt verschil! Hashtags helpen je bericht bijvoorbeeld verder te verspreiden dan in alleen de feed van je volgers.


Maar wat heeft dat dan met huidige volgers te maken? Als je alleen hashtags gebruikt waar je meer volgers en likes mee hoopt te krijgen (denk aan: #like4like, #follow4follow), knappen mensen daarop af. Je laat als merk dan namelijk zien dat je puur en alleen volgers of likes wil aantrekken, het gaat dan niet meer om de inhoud. Dat kun je dus beter niet doen.


Wat je wél wil, is gezien worden door de juiste mensen. Volgers die wat geven om de content die je plaatst. Bij deze volgers heb je namelijk een grotere kans dat ze je trouw blijven volgen.


Hoe gebruik je de juiste hashtags?

  • Hou je volgers in de gaten en bekijk welke hashtags zij gebruiken en volgen. Als je een aantal van jouw volgers zelf volgt, kun je zien bij welke hashtags zij dit doen. Dit doe je door de hashtag op te zoeken via Instagram. Er komt dan automatisch onder het zoekresultaat te staan welke accounts die jij volgt de hashtag volgen.

  • Ga op zoek naar hashtags die #trending zijn, hier heb je verschillende manieren en tools voor.

  • Kijk per post welke hashtags je gebruikt. Gebruik niet voor elke post dezelfde, maar pas de hashtags aan op wat er in de post te zien is, waar het om gaat. Gebruik je namelijk dezelfde voor elke post, dan laat het algoritme je vallen.


4. Je gaat niet mee met je volgers op Instagram

Post jij al jaren dezelfde soort content? Het zou goed kunnen dat jouw volgers toe zijn aan iets nieuws of dat hun interesse ergens anders is komen te liggen. Je volgers raken daardoor misschien verveeld en gaan op zoek naar andere accounts met vernieuwende content. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je volgers je zijn ontgroeid, dat hoeft niet altijd aan jou te liggen.


Wat kun je eraan doen?

  • Probeer ander soort content uit en meet of deze het wel/niet goed doet bij je volgers. Zorg wel dat het altijd bij je merk(waarden) en huisstijl past. Met vernieuwde content kun je ook weer nieuwe volgers aantrekken.

  • Experimenteer met verschillende vormen van posts (post op je feed, Reels, verhaal) en meet wekelijks welke vorm het beste werkt: zo kom je misschien tot nieuwe inzichten.

  • Hou de laatste Instagramtrends in de gaten en pas je content daarop aan waar mogelijk.

  • Ook One Man Agency probeert het een en ander uit als het aankomt op verschillende soorten Instagram-posts. Op die manier test ik zelf ook wat wel en niet werkt.


5. Je posts zijn niet consistent en herkenbaar

En dan bedoel ik niet qua hoeveelheid, dat punt hebben we al gehad. Het gaat hierbij om inhoud. Dat houdt in dat je tone of voice en beeldgebruik misschien niet consistent is. Kijk eens naar je eigen profiel of laat iemand anders ernaar kijken. Lijkt het alsof elke post door een ander merk is gemaakt? Dan gaat er iets niet goed.


Het is juist de bedoeling dat je profiel in een oogopslag opvalt: beelden en teksten die qua kleur en toon mooi bij elkaar aansluiten. Het moet meteen duidelijk zijn dat deze posts van jouw merk zijn.


  • Laat je huisstijlkleuren in elke post terugkomen. Je kunt proberen in elke foto of video dezelfde kleuren terug te laten komen, maar je kunt ook gebruikmaken van een standaard format waar je foto of video in komt te staan.

  • Kijk eens of je thema’s kunt bedenken die je om de zoveel tijd terug laat komen, bijvoorbeeld het uitlichten van werknemers of een kijkje achter de schermen.

  • Hou dezelfde tone of voice aan in tekst in je foto’s, bijschriften en reacties.

  • Misschien heb je dit allang gedaan, maar leg je huisstijl en tone of voice voor Instagram vast. Daar kun je namelijk altijd weer op terugvallen.


Ken jij nog goede manieren om volgers op Instagram te behouden? Laat het weten via social media of PM.


#onemanagency #socialmedia #