top of page

Waarom LinkedIn onmisbaar is voor jouw bedrijf!

Met wereldwijd een half miljard gebruikers is LinkedIn werelds grootste professionele netwerk waarbinnen je jouw kmo op de kaart kunt zetten. Het platform biedt heel wat mogelijkheden om informatie en kennis te delen met je netwerk én om je product of dienst te promoten. Dus waar wacht je op? We zoomen in op enkele features waarmee je jouw bedrijf op LinkedIn in de kijker zet.


Je LinkedIn profiel, je persoonlijke visitekaartje

Allereerst is je LinkedIn profiel de perfecte plaats om als ondernemer te tonen wat je kunt, maar ook wie je bent. Het is meer dan je cv dus zorg ervoor dat ook jouw persoonlijkheid hier naar voren komt. Om geen kansen te missen, is het belangrijk dat je profiel openbaar is.


1. Wees helder

Vermijd abstracte functietitels zoals Project Meanie, Crayon Evangelist of Chief Amazement Officer. Ze klinken ontzettend leuk, maar wat betekenen ze precies? Hou er rekening mee dat andere professionals wel eens via de zoekfunctie van LinkedIn op zoek durven gaan naar de juiste personen voor een bepaalde opdracht of samenwerking. Project Manager, Grafisch Vormgever of Copywriter hebben iets minder toeters en bellen om het lijf, maar zijn wel glashelder.


2. Schrijf doelbewust

Wie toch graag met taal speelt, kan zich uitleven in de korte omschrijving die bovenaan je profiel verschijnt. Hier vertel je kort wie je bent en wat je doet, maar ook waarom je hier zo goed in bent. Voeg ook meteen je contactgegevens toe (e-mail en/of telefoonnummer) zodat mensen je meteen kunnen contacteren.


Vermijd een saaie tekst vol spelfouten en durf je creativiteit tonen. Hou er wel rekening mee dat LinkedIn ook deze tekst indexeert en jouw woordkeuze bepaalt of je profiel al dan niet binnen de resultaten van een specifieke zoekopdracht verschijnt. Verwerk daarom de meest relevante zoektermen in je omschrijving en zorg er zo voor dat potentiële klanten en partners jou vinden. Ook bij je vaardigheden, expertise en andere rubrieken doe je er goed aan om je woorden te wikken en wegen.


3. De kracht van referenties

Ben je op zoek naar een partner voor je bedrijf, je eerste werknemer of een externe expert? Dan heb je hoogstwaarschijnlijk zijn referenties gecheckt of binnen je netwerk gepolst bij gemeenschappelijke connecties naar de ervaringen. Maar omgekeerd gebeurt ook! Mond-tot-mond reclame en persoonlijke aanbevelingen hebben nog steeds de grootste overtuigingskracht. Positieve referenties op je LinkedIn profiel vormen dan ook een absolute meerwaarde.


Nadat je alle (verplicht) rubrieken hebt ingevuld, is het tijd om binnen je netwerk op LinkedIn te polsen naar referenties. Natuurlijk is een spontane aanbeveling leuker, maar dan zou je wel eens lang mogen wachten. Stuur een persoonlijk mailtje naar mensen waarmee je hebt samengewerkt en durf er gewoon om vragen. Schrijf niet iedereen aan, maar denk goed na over je keuze. Je wilt toch dat hun aanbeveling relevant en positief is?


4. Deel persoonlijke tips en advies

Omdat LinkedIn een professioneel netwerk is, gaan mensen hier vaak doelgericht op zoek naar advies van experten. Bied je advies aan, deel een gouden tip of beantwoord vragen. Als jij mensen nuttige informatie verleent, zullen zij je snel aanzien als een expert in je vakgebied. Ze zullen ook veel sneller reageren op jouw vragen of oproepen, you scratch my back and I’ll scratch yours.


Naast het delen van je kennis, kun je mensen ook helpen door ze met elkaar in contact te brengen. Is iemand binnen jouw netwerk op zoek naar een expert en ken jij de geknipte persoon? Introduceer ze dan aan elkaar en wie weet bezorgen zij je op een dag dé introductie die je bedrijf verhaal een boost geeft. Of is er iemand die je kent op zoek naar een job en zag jij net een interessante vacature binnen je netwerk passeren? Het is een kleine moeite om deze persoon aan te bevelen. Het principe sharing is caring, geldt eens te meer op LinkedIn.


5. Publiceer integraal op LinkedIn

Waarom enkel boeiende artikels delen als je ze ook zelf kunt schrijven? Met een origineel artikel toon je dat je gepassioneerd bent door je vak en spreekt met kennis van zaken. Via het Publishing Platform deel je voortaan lange(re) blogposts integraal op LinkedIn. Een slimme zet als je weet dat het platform ondertussen wereldwijd een half miljard gebruikers telt. Vorig jaar kopte De Tijd nog ‘Drie miljoen Belgen netwerken op LinkedIn’, een mooi aantal Belgische professionelen om jouw visie mee te delen. Heb je een professionele blog als ondernemer of bedrijf? Publiceer dan iedere blogpost ook volledig op LinkedIn en bereik zo in één klap meer mensen. Vergeet zeker niet om hashtags toe te voegen zodat mensen, die op zoek zijn naar een bepaald topic, jouw artikel gemakkelijker vinden binnen LinkedIn.


6. Connecteer met de juiste mensen

Verstuur geen connectieverzoeken in het wilde weg. Niets zo vervelend als onbekenden die zonder uitleg met jou willen connecteren. Maar als bedrijf zijn mentors en experten binnen je netwerk net een grote troef. Wil je graag iemand, die je nog niet persoonlijk hebt ontmoet, toevoegen aan je netwerk? Leg dan bij het verzoek uit wie je bent en wat je verwachtingen zijn. En wees vooral beleefd. Dit is jouw eerste indruk dus je denkt best twee keer na over je introductie.


7. Het belang van een bedrijfspagina

Heeft je bedrijf of organisatie nog geen bedrijfspagina? Plan dan nu een moment in om dit op punt te zetten. Een bedrijfspagina is namelijk de ideale plek om te connecteren met potentiële klanten en partners.

  • Bouw een band op met je doelpubliek

Via bedrijfsupdates en artikelen deel je je kennis en toon je dat jouw bedrijf een expert is binnen het vakgebied. Deel je visie op de laatste ontwikkelingen binnen de sector en vertel duidelijk welke oplossingen jouw bedrijf biedt. Of je nu een product of dienst aanbiedt, mensen willen weten hoe jij hen kunt helpen. Dankzij de optie Showcase Page kun je zelfs een specifiek product, productengroep of dienst uitlichten. Een bedrijfspagina geeft je de ruimte om interactie aan te gaan met jouw doelpubliek en vormt misschien wel de eerste stap van een langetermijnrelatie. Bovendien kun je updates gemakkelijk boosten via de advertentietool en mensen bereiken die jouw bedrijfspagina (nog) niet volgen. Als bedrijf kun je ook specifieke advertenties gericht op naamsbekendheid of clicks naar jouw website opzetten. Dit is niet mogelijk met een persoonlijk profiel.


Zin gekregen om met je bedrijf LinkedIn te veroveren? All right! LinkedIn is absoluut de moeite om als bedrijf tijd en energie in te investeren. Je kunt er niet alleen op een vrij eenvoudige manier je eigen talent en visie in de kijker zetten en je persoonlijk netwerk uitbouwen maar ook je bedrijf een boost geven. Nog meer weten? Aarzel niet om mij te contacteren!


Bron: birdhouse

bottom of page