Vergeet offline marketing niet!
Veel bedrijven en ondernemers leggen het accent vandaag de dag eenzijdig of hoofdzakelijk op online marketing. En vergeten daarbij dat offline reclame maken - zoals visitekaartjes maken, folders drukken en gebruikmaken van posters en vlaggen - minstens zo belangrijk is. Het beste is uiteraard een mix van beide methoden: zowel offline marketing als online reclame maken combineren en de beste optie van beide strategieën benutten. Maar
hoe doe je dat op een slimme manier?
Offline marketing: de mogelijkheden
Er zijn tal van opties op het gebied van offline reclame maken. Belangrijk is vooral visitekaartjes maken. Tegenwoordig gaat er veel via social media en online netwerksites als LinkedIn. Maar op het internet is het wegklikken van informatie snel gebeurd en heb je een probleem als tijden een zakelijke afspraak blijkt dat de accu van jouw smartphone leeg is en je dus geen gegevens van de ander kunt opslaan. Met een visitekaartje red je je dan uit dit soort situaties. Een visitekaartje maken is ook iets blijvends: iemand die jouw visitekaartje - zeker als deze strak ontworpen is - ontvangt, stopt deze in zijn telefoonhoesje of portemonnee en gooit deze niet snel weg. Naast visitekaartjes zijn er diverse andere manieren om drukwerk in te zetten. Denk aan het folderen in de buurt waar jouw bedrijf staat of waar jouw doelgroep zit. Gevelreclame op jouw kantoorpand, bedrukte werkkleding of autostickers op de bedrijfswagens doen het eveneens goed. Er is dus keuze genoeg! De stelregel is: hoe breder je inzet, hoe meer effect en resultaat je op termijn kunt verwachten.
Online reclame maken: meerdere opties Een goed vindbare en strak ontworpen bedrijfswebsite is vandaag de dag onmisbaar om een klantenkring op te bouwen. Zorg dat je goed vindbaar bent in Google en andere zoekmachines, en schakel hiervoor het liefst een internetbedrijf in met verstand van zaken. Verder kun je online gebruikmaken van advertenties, bijvoorbeeld via Google Adwords, en maakt de moderne ondernemer optimaal gebruik van social media. Het grote voordeel van online marketing is namelijk de haast onbeperkte doelgroep die je via de computer kunt bereiken. Maar dat kan alleen als je hierin investeert en gebruikmaakt van meerdere kanalen.