Op zoek naar ideeën voor content? Hoor dan eens bij je collega’s.

Vind je het als marketeer soms best lastig om te bedenken wat voor content je gaat maken? Dan ben je vast niet de enige. Gelukkig is hulp dichterbij dan je denkt: je eigen collega’s zijn een bron van inspiratie. Ik geef je vijf aanwijzingen voor een leuke speurtocht in je organisatie.


Klantenservice – Leer je klanten kennen

De klantenservice spreekt dagelijks met, je raadt het al, heel veel klanten. Je collega’s van de klantenservice zijn dus een goede bron om te beginnen met je speurtocht naar input voor content. Misschien kun je wekelijks overleggen met een vaste collega. Bijzondere verhalen? Worden er meer vragen over een bepaald onderwerp gesteld? Of merken zij dat er iets speelt bij klanten? Vind je een wekelijks overleg te veel van het goede? Sluit dan bijvoorbeeld maandelijks aan bij een overleg.


Daarnaast is het ook altijd zinvol om zelf een dag mee te luisteren of misschien wel zelf klanten te woord te staan. Dan kom je niet alleen iets te weten over wat er speelt bij klanten en welke informatie er nog mist op jullie kanalen, maar ook meer over wat voor persoon jouw klant is. Hoe praten ze? Gebruiken ze bepaalde woorden vaak? Dat is handig en levert inspiratie op voor zoektermen.


Sales – Kom achter de behoeften van prospects

De salescollega’s hebben natuurlijk ook veel contact met de buitenwereld. Wat voor deals worden er gesloten? Waarom kiezen die personen of bedrijven voor jouw organisatie? Zijn ze bereid om mee te werken aan klantcases? Maar ook: waarom kiezen prospects toch voor concurrenten? Is de toegevoegde waarde van jouw product of dienst wel écht duidelijk? Zijn er onduidelijkheden die je kunt wegnemen met content?


En als het weer kan, dan raad ik je zeker aan om eens een dag mee op pad te gaan met sales. Daar leer je echt enorm veel van en het is ook nog steeds heel leuk, in mijn ervaring tenminste. Door je potentiële klant in de ogen te kijken, krijg je een veel beter gevoel bij waar zo iemand behoefte aan heeft en kun je al je marketingactiviteiten aanscherpen. Als er ruimte is kun je zelf tijdens zo’n gesprek ook vragen stellen. Hoe is iemand in aanraking gekomen met de organisatie? Wat vindt hij of zij van de website? Enzovoort. Je eigen marktonderzoek(je).


Human Resources – Weet wat er in de organisatie speelt en bij wie je moet zijn

Door regelmatig met Human Resources (HR) te praten kom je een aantal zaken te weten:

  • Wat maakt de organisatie aantrekkelijk voor nieuwe collega’s? Hoe onderscheidt de organisatie zich ten opzichte van concurrenten?

  • Welke (algemene) zaken spelen er binnen het bedrijf?

  • Welke collega’s zouden weleens interessante input kunnen leveren omdat ze veel weten over een bepaald onderwerp? Misschien kun je ze interviewen of willen ze zelf iets schrijven.

Ook hier kun je kiezen voor een vast moment om te overleggen, aansluiten bij een bestaand overleg of een vast moment in je agenda blokken om even langs te lopen met een kop koffie, als dat weer kan.


Organisatiebrede contentgroep

Er zijn natuurlijk nog veel meer collega’s die verhalen te vertellen hebben en waardevolle input kunnen leveren aan de marketingafdeling. Collega’s die veel met potentiële klanten, partners en andere relaties te maken hebben of heel veel weten van het product of de dienst van jouw organisatie. Overweeg daarom om een organisatiebrede contentgroep op te zetten. Zo’n collectief kan bijvoorbeeld eens per maand bij elkaar komen voor een brainstorm. Een paar tips om er een succes van te maken:

  • Benader zelf ook collega’s, zodat de groep niet alleen bestaat uit collega’s die je altijd al hoort. Zorg echt voor een goede mix van type collega’s en kijk of je van iedere afdeling iemand kunt vinden.

  • We zijn allemaal druk, dus waardeer het als collega’s naast hun eigen werk ook willen meedenken met marketing. Maak de brainstormen en andere overleggen leuk! Stuur bijvoorbeeld, nu we alles online doen, een leuk borrelpakket op naar de collega’s die meedoen en nuttig het samen tijdens een overleg. Of bedenk een beloning voor degene die met het idee kwam voor de bestgelezen blog van die maand.

  • De dingen die je naast je eigen werk doet, versloffen vaak gemakkelijk. Documenteer alles, zorg dat iedereen goed op de hoogte is van de afspraken en stuur regelmatig vriendelijke reminders, bijvoorbeeld met het huiswerk voor het volgende overleg.

  • Communiceer intern over wat deze groep doet en bereikt heeft, zo enthousiasmeer je andere collega’s. Niet iedereen hoeft zich bij de groep aan te melden, maar een collega kan natuurlijk ook eenmalig een verhaal of idee doorsturen. Bedenk met deze groep een plan om dat te stimuleren. Ieder lid kan dit plan op zijn eigen afdeling verder toelichten en collega’s motiveren.

Sluit aan bij overleggen die je niets zeggen

Niets zeggen, daarmee bedoel ik vooral: sluit aan bij overleggen van afdelingen waar je niet zoveel contact mee hebt. Ik denk aan development, product- of projectmanagement. Dat hoeft echt niet iedere week, maar eens per maand of per kwartaal. Waar zijn zij mee bezig? Wat horen ze van klanten en partners? Welke media volgen zij om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen in hun vakgebied? Hebben ze, nu je er toch bent, misschien directe feedback op de content die er afgelopen tijd is gepubliceerd? Ga het gesprek aan, ook met collega’s van wie je misschien niet direct weet wat voor input of inspiratie ze kunnen leveren. Blijf dus vooral nieuwsgierig binnen je eigen organisatie.

Ik snap dat nu we vooral thuiswerken het misschien wat lastiger is. Toch zijn er echt nog heel veel dingen die je wel kunt doen. Stuur bijvoorbeeld iedere week een collega die je niet zoveel spreekt even een bericht – of beter nog, drink samen een online kop koffie. Hoe gaat het? Waar is hij of zij mee bezig? Zo kun je ook nu veel te weten komen en bijkomend voordeel: de marketingafdeling blijft zichtbaar.


Bron: frankwatching.com