top of page
  • Foto van schrijverNiels Van de Meersch

Ken jij "intention marketing" al?


Customer centricity

Alles wat we als consumenten aanraken, produceert, gebruikt of verzendt informatie. En met de enorme groei van het aantal connected devices, neemt ook het aantal klantcontactmomenten (ook wel: touchpoints) flink toe. Dit betekent dat er meer informatie over de potentiële klant is op te halen, en dat zal blijven toenemen. Denk bij informatie over de potentiële klant aan tekst, audio en video, maar ook aan sensor- en contextuele informatie. In een data-driven ecosysteem komen die databronnen samen, kunnen ze met elkaar communiceren en rolt er uiteindelijk een effectief en efficiënt advies uit. Een advies (ook wel: prescription) zorgt ervoor dat de meest relevante content wordt aangeboden, die het beste aansluit op de customer journey van de klant.


Wat is intent-driven marketing?

We leven in een wereld waarin informatie op elk moment toegankelijk is, letterlijk binnen enkele seconden. We pakken meteen onze smartphone als we iets nodig hebben; een betere prijs, locatie van een restaurant of de tijd waarop een film draait. Het is een gewoonte, een reflex geworden. Als gebruiker willen we direct de juiste informatie.


De customer journey is in nog geen vijf jaar tijd compleet veranderd. Consumenten zijn ervan overtuigd dat zij een juiste beslissing kunnen maken op het moment dat zij die behoefte hebben. Juist die kleine intenties waarop consumenten actief gaan zoeken om iets te leren, ontdekken, vinden of kopen zijn belangrijk. Dat zijn cruciale momenten voor bedrijven om aanwezig te zijn en ervoor te zorgen dat de (mobiele) digitale ervaring in orde is.

Stop met te roepen op de consument. Zorg dat je hem/haar op het juiste moment bereikt.

Intent-driven marketing is een toevoeging; extra data, op het data-driven ecosysteem. Er zijn natuurlijk al bedrijven die op deze manier werken, maar voordat het ‘mainstream’ wordt, zijn we een aantal jaren verder. Intent-driven marketing stelt bedrijven in staat om betere inzichten te krijgen in de behoeften en wensen, maar vooral in de intenties van de consument. Een bedrijf dat dit in kaart kan brengen heeft de mogelijkheid om echt toegevoegde waarde te leveren aan de consument.


Drie punten binnen het aankoop-beslissingstraject

Intent-driven data is real-time informatie over de activiteiten en het gedrag van jouw (potentiële) klanten. Dit levert dynamische en krachtige signalen op rondom voorkeuren, informatiebehoefte, de intentie om actie te ondernemen en uiteindelijk de intentie om over te gaan tot een aankoop. En juist in dat (aankoop)beslissingstraject verwacht de consument drie dingen waaraan je als bedrijf aan moet voldoen: de intentie (welk bedrijf kan voldoen aan mijn behoeften?), de context (in mijn huidige situatie) en de snelheid (wie kan dit het snelst leveren?). Belangrijk hierbij is dat de intentie, context en snelheid verschillende vormen kan aannemen. Hieronder nog een paar voorbeelden.

  1. Intentie: Als consument kun je de intentie hebben om iets te kopen, maar kun je ook alleen de intentie hebben om informatie te winnen.

  2. Context: Ook de context kan verschillende vormen aannemen. Zo kan de consument al in een bepaalde winkel staan, of simpelweg in een straat lopen.

  3. Snelheid: Verschillende vormen van snelheid kunnen zijn: levertijd, de laadtijd van een website of de reservering.

Het is de combinatie van die drie factoren die intent-driven marketing zo krachtig maakt. Als reactie op een bepaalde intentie van de consument moet je als bedrijf een advertentie activeren. Bijvoorbeeld op de intentie: ‘ik wil een vlucht van Amsterdam naar Barcelona’. Je moet de advertentie klaar hebben staan die matcht op het moment dat de consument erom vraagt.


bottom of page