• Niels Van de Meersch

Ken je deze nieuwe tools en functies op Instagram al?

Abonnees, video’s die plots reels zijn, Insta Maps… Instagram lanceerde de voorbije maanden weer heel wat nieuws. Klaar voor deze nieuwe functies en tools?


1. Verhalen zijn nu mogelijk tot 60 seconden

Instagram kapt je video’s niet langer op in stukjes van 15 seconden in je verhalen maar vanaf nu is het mogelijk om langere stories te maken die 1 minuut duren. De update is nog nagelnieuw. Heb jij dit nog niet? Update je app. Of heb nog even geduld. Het komt eraan. Hallelujah!


2. Videoberichten op Instagram zijn nu reels

Vond je het ook raar dat je video’s er plots uitzien als reels? Nee, je hebt niet gedronken. Voortaan zijn al je video’s reels. Zelfs je oude vierkante video’s.

  • Ontdekking: Maak je een reel met een openbare account? Dan kan Instagram die reel tonen bij ‘aanbevolen’. Meer mensen zien je content dan. Op dit moment geldt dit voor reels die minder dan 90 seconden duren. Als je account privé is, worden je video’s nog steeds alleen maar aan je volgers weergegeven.

  • Profiel: Je reels en video’s vind je voortaan samen onder het tabblad reels op je profiel.

  • Eerdere berichten: Video’s die je plaatste voor deze verandering, zal Instagram niet omzetten naar reels.


3. ‘Add yours’ sticker van Instagram stories naar reels

Nog een leuk nieuwtje: Instagram brengt de ‘add yours’-sticker van stories nu ook naar reels. In het Nederlands heet die functie ‘Jouw beurt’. Je kunt de sticker toevoegen aan een Reel om anderen aan te moedigen om een Reel als reactie te maken.


Een voorbeeld: “Het hoogtepunt van mijn zomervakantie was onze kanotocht. Add yours.” Gebruikers kunnen op de sticker tikken en hun eigen reel toevoegen waarmee ze reageren op jouw vraag.


Je post een reel met een ‘add yours’-sticker en er reageren zoveel mensen op dat de trend viraal gaat? Dankzij de sticker kan iedereen zien dat jij degene bent die de trend is begonnen. Als dat geen leuke nieuwe functie is!


4. Crossposting van Instagram reels naar Facebook reels

Heb je een account op zowel Facebook als Instagram? Dan kun je een reel in één klap posten op beide netwerken. Handig, niet? Volgende keer dat je een reel maakt op Instagram krijg je de vraag of je de reel wilt delen naar Facebook.


5. Sjablonen gebruiken om te scoren met je reels

Nog zo’n handige nieuwe functie zijn de sjablonen. Je kunt vanaf nu reels maken door sjablonen te gebruiken. De sjablonen laden de audio en placeholders voor de clips. Vervolgens kun je je eigen foto’s of video’s toevoegen.


Ook goed om te weten: een nieuwe ‘dual template’ maakt het mogelijk om tegelijkertijd te filmen met de camera aan de voorkant en aan de achterkant van je telefoon.


6. Gebruik de Insta Map zoals bij Snapchat

Eén van de laatste nieuwe updates is de Insta Maps waarmee je eenvoudig lokale bedrijven in de buurt vindt. Let wel: deze functie is alleen beschikbaar op mobiel. En om zichtbaar te zijn op Instagram Maps moet je beschikken over een bedrijfspagina. Zoek je een restaurant, bezienswaardigheid of hotel? Typ de gewenste plaatsnaam in en vind wat je zoekt bij jou in de buurt! Je ziet vooral foto’s en video’s maar je krijgt ook algemene informatie van het bedrijf.


De volgende gegevens zijn zichtbaar via Instagram Maps:

  • Veel foto’s en video’s van de locatie

  • Contactgegevens

  • Directe contactmogelijkheid via Direct Messages


7. Abonneren dames en heren!

Content creators kunnen voortaan abonnementen aanbieden via Instagram. Zo kunnen ze exclusieve Instagram Live-uitzendingen en Stories aanbieden aan hun abonnees. Elke abonnee krijgt bovendien een speciale badge naast zijn naam bij de opmerkingen. Zo weet de content creator dat deze gebruiker betaalt voor toegang.


Bron: https://www.ilikemedia.be