Je bedrijfsnaam veranderen in 5 stappen? Zo doe je het.

Het veranderen van bedrijfsnaam is onderdeel van de evolutie van een bedrijf. Prioriteiten, producten, services en doelgroepen kunnen allemaal veranderen als je bedrijf groeit. Deze veranderingen moeten worden weerspiegeld in je merk. Een naamsverandering kan wel een tijdrovende en prijzige klus zijn. Tegelijkertijd geeft het je de mogelijkheid om je imago op te frissen, je marktpositie te versterken, bereik te vergroten en zelfs winst te verhogen. In dit artikel bespreek ik de belangrijkste redenen voor een naamsverandering en beschrijf ik 5 onmisbare stappen om de verandering tot een succes te maken.


1. Beoordeel de beweegredenen voor een naamsverandering

Voordat je van start gaat, is het belangrijk om te beoordelen of een nieuwe naam de juiste stap is voor je bedrijf. Er zijn genoeg situaties waarbij een naamsverandering meerwaarde heeft, maar dat is niet altijd het geval. Beoordeel je beweegredenen met behulp van de onderstaande lijst.


Redenen om van bedrijfsnaam te veranderen:

  • Problemen met merkrechten

  • Bedrijfsnaam beperkt in uitbreiding van diensten, producten of servicegebied

  • Wijziging van doelgroep

  • Naam is aanstootgevend, trendgevoelig of verouderd

  • Fusie, splitsing of overname

  • Imagoschade

  • Bedrijfsnaam is simpelweg niet sterk of onderscheidend

  • Bedrijfsnaam is verwarrend of moeilijk om te onthouden, spellen of uit te spreken

Redenen om niet van bedrijfsnaam te veranderen:

  • Geen duidelijke motivatie voor de verandering

  • Onvoldoende draagvlak binnen de organisatie

  • Onvoldoende budget voor een nieuwe huisstijl, website, drukwerk en overige kosten

  • Hoge sentimentele waarde en geschiedenis

  • Opgebouwde merkwaarde


Probeer veranderingen niet geleidelijk door te voeren. Dit kan klanten verwarren! De lancering van het nieuwe merk moet binnen enkele dagen geïmplementeerd zijn.


2. Definieer een identiteit

Voordat je een nieuwe bedrijfsnaam kunt ontwikkelen, moet de identiteit van het bedrijf helder zijn. Het ontwikkelen van een merkstrategie kan je daarbij helpen. In een merkstrategie omschrijf je wie je bent als organisatie en hoe je dat naar de wereld communiceert. Je bepaalt wat je bedrijf onderscheidend maakt en waarom je doelgroep voor jouw bedrijf zou moeten kiezen. Dit zal helpen een sterke basis te leggen voor al je merk- en marketinginspanningen in de toekomst.


Hoe ontwikkel je een merkstrategie?

Een solide merkstrategie bestaat uit de volgende belangrijke componenten:


Identiteit

Beschrijf je identiteit. Wie ben je en waar sta jij voor als bedrijf? Drie belangrijke onderdelen zijn: het waarom, de missie en kernwaarden.

Onderscheidend vermogen

Maak een lijst van alles wat jouw bedrijf onderscheidt van concullega’s. Wat maakt jouw product of dienst de beste keuze?

Klantprofiel

Maak een gedetailleerde beschrijving van jouw ideale klant. Onthoud: je kunt nooit iedereen aanspreken! Concentreer je op jouw niche.

Emotie

Denk na over hoe gevoel en emotie kunnen worden toegepast op het verhaal van je bedrijf. Mensen maken aankoopbeslissingen grotendeels op basis van emotie. Welke problemen (negatieve emoties) ervaren jouw klanten en wat is jouw oplossing (positieve emoties)?


Wat je ook doet, start het proces niet zonder eerst (op zijn minst) over deze zaken na te denken.


3. Genereer nieuwe bedrijfsnamen

Het ontwikkelen van een nieuwe bedrijfsnaam kun je intern uitvoeren of met hulp van een bureau. Begin met het schrijven van een creatieve briefing waarin de criteria, uit stap 2 hierboven, worden beschreven. Maak een overzicht van deliverables die je aan het einde van het proces verwacht. Denk aan de volgende zaken:

  • Bedrijfsnaam

  • Baseline

  • Merkrechten

Opgelet: controleer steeds of jouw gekozen naam nog beschikbaar is als domeinnaam, op social media, check bij het bureau voor de Intellectuele Eigendom & handelsregister ... Bij het gross van de reclamebureau's duurt dit proces meestal één tot vier maanden. Bij One Man Agency uiteraard niet ;-)



4. Implementeer de nieuwe bedrijfsnaam

Zoals je hebt gezien, komt er veel kijken bij het veranderen van een bedrijfsnaam. Vrijwel al het werk moet volledig achter de schermen worden gedaan. Zorg dat alles is afgerond voor de presentatie in de volgende stap. Hieronder heb ik een handige checklist voor je gemaakt met alle zaken die op orde moeten zijn voor de officiële lancering. Geef medewerkers en klanten een kleine teaser van de nieuwe naam, maar onthul niet te veel voor de lanceringsdag.


Communicatie

  • Nieuwe e-mailadressen maken en instellen.

  • Oude e-mailadressen forwarden.

  • Ontwerp e-mailhandtekening.

Online

  • Wijzig je handelsnaam of voeg een handelsnaam toe in het handelsregister.

  • Verhuis je website zonder verlies van Google-rankings.

  • Meld de naamsverandering bij externe websites die naar je website verwijzen.

  • Update socialmedia-profielen, zoals LinkedIn, Instagram, Twitter en Facebook.

  • Wijzig rekeningnamen bij je bank.

Offline

  • Wijzig alle marketinguitingen.

  • Werk je facturen, briefpapier, kantoor en visitekaartjes bij met je nieuwe naam en logo.

  • Werk alle interne documentatie bij.

Presentatie

  • Overweeg het gebruik van een persbericht om de naamswijziging bekend te maken.

  • Overweeg of je je oude naam tijdelijk naast je nieuwe naam blijft gebruiken totdat klanten eraan gewend zijn. Bijvoorbeeld ‘Mavio (voorheen BLX marketing solutions)’.

  • Maak materialen klaar voor de presentatie zoals een nieuwsbrief, blog, marketing campagne, etc.


5. Publiekelijke presentatie

Maak de openbare lancering van je nieuwe bedrijfsnaam snel en overtuigend. Probeer veranderingen niet geleidelijk door te voeren. Dit kan klanten verwarren! De lancering van het nieuwe merk moet binnen enkele dagen geïmplementeerd zijn.


Gebruik de naamsverandering als middel om publiciteit te genereren en klanten aan te spreken. Laat medewerkers en klanten weten wat de reden is voor de verandering. Benadruk hoe en waarom deze stap hen ten goede zal komen.


Realiseer je dat je in het begin enige weerstand kunt ondervinden van klanten en medewerkers die gewend zijn geraakt aan de bestaande identiteit. Dit is hét moment om vol overtuiging achter de nieuwe identiteit te staan. Doorgaans is iedereen binnen enkele maanden gewend geraakt aan de nieuwe naam. Ook hulp nodig bij jouw nieuwe bedrijfsnaam? Laat het me weten!


bron: https://www.frankwatching.com/