Hoe je contentmarketing-strategie optimaliseren?
Contentmarketing kost 62% minder dan traditionele marketing en genereert drie keer zoveel leads blijkt uit onderzoek van Demand Metric. Kwalitatieve content kan dus een enorm verschil maken in de online vindbaarheid en thought leadership van je bedrijf. Maar hoe creëer je goede content?
Content marketing is een veelomvattend onderwerp. Uit onderzoek van Hubspot en Smart Insights blijkt dat 97 procent van de Europese marketeers content marketing ziet als een krachtig marketinginstrument. Daarentegen denkt zes procent dat content marketing een hype is blijkt uit cijfers van House of Marketing en UBA. Maar waarom is content marketing de afgelopen jaren zo explosief gegroeid?
Online advertenties genereren weinig klik.
Content heeft een langere levensduur.
Content marketing zorgt voor vertrouwen.
Het verbetert de SEO van je website.
Toch zorgt de explosieve groei van het contentmarketing-vakgebied ook voor een aantal uitdagingen. Er is een stortvloed aan nieuwe content ontstaan, gemiddeld wordt er per dag vierhonderd uur aan videocontent geüpload en 95 miljoen foto’s per dag op Instagram. Dit zorgt er ook voor dat het lastiger wordt om goede en slechte content uit elkaar te houden, waardoor de consument niet meer weet wij te vertrouwen is. Daarnaast heeft het merendeel van de online content een sterke commerciële focus. De belangrijkste graadmeter voor contentmarketeers is de pagerank in Google.
De zes belangrijkste succesfactoren om je contentmarketing-strategie te optimaliseren:
Een goed gedefinieerde doelgroep: Voordat je aan de slag kunt met contentproductie is het belangrijk om je doelgroep af te bakenen en te bepalen voor welke buyer personas je gaat schrijven.
Gebruik de kernwaarden van je bedrijf als basis voor de tone-of-voice: De manier waarop je met je audience communiceert moet aansluiten bij je merkwaarden. De golden circle van Simon Sinek is een handig hulpmiddel om je Tone-of-voice te ontwikkelen of the optimaliseren.
Storytelling: Mensen houden van verhalen en onthouden die. Het is daarom belangrijk om de why, how en what van jouw bedrijf te vertalen naar een verhalende vorm. Storytelling is een krachtig onderdeel geworden van online content. Lees in het eBook wat de voordelen van storytelling zijn.
Gebruik verschillende contentformats en distributiekanalen: Elke dag komen er nieuwe contentformats en kanalen bij. Aan marketeers de taak om de juiste kanalen te kiezen voor het contentmarketing-strategie.
Ontwikkel call-to-actions (CtA’s) die je doelgroep raken: CtA-buttons zijn een belangrijke succesfactor binnen content marketing, omdat zij je websitebezoekers aanzetten tot actie. Lees in het eBook hoe je een succesvolle CtA ontwikkeld.
Ontwikkel content voor alle fasen in de marketingfunnel: Het is belangrijk om content te ontwikkelen voor elk fase van de customer journey. Elke fase vraagt om een andere aanpak en verschillende typen content. Lees in het eBook welke content je per customer journey fase het beste kunt ontwikkelen.
Zo ontwikkel je een succesvolle contentmarketing-strategie
Bij het ontwikkelen van een succesvolle contentmarketing-strategie komt meer kijken dan content alleen:
Bouw een contentteam.
Definieer duidelijke contentmarketingprocessen.
Kies de juiste tools (het eBook beschrijft er zes).
Betrek je UX-specialisten.
Bron: https://www.emerce.nl/