Niels Van de Meersch
Hoe adverteren op Facebook?
Een Facebookadvertentie maken voor je zaak, is dat niet boven je petje? Heb je daarvoor geen marketingdiploma nodig? Of een voorgeschiedenis als whizzkid die sinds de pubertijd met computers en het internet goochelt? Het antwoord op deze vragen is nee, nee en nee. En ja: je kunt het! Met een beetje hulp van ONE MAN AGECNY zet je de stap naar het maken van je eigen advertentie; plaats je ze op Facebook en Instagram en gebruik je beide platformen om je zaak in de kijker te zetten.

Advertenties maken deel uit van je Facebookadvertentiecampagne
Je kunt sociale mediaplatformen als Facebook en Instagram prima gebruiken om je zaak een boost te geven. De manieren waarop je dat kunt doen, zijn legio. Rake, originele posts over wat je te bieden hebt via een bedrijfspagina; producten die je verkoopt via Instagram of Facebook; subpagina’s waarop je events in de kijker zet…
Advertenties zijn een onlosmakelijk deel van het opzetten van een geslaagde campagne. Hoe beter je advertentie is opgesteld, hoe beter die gaat scoren. In tegenstelling tot de andere mogelijkheden (zoals gewoon een post plaatsen op je pagina naar je volgers) zijn die betalend, maar door de mogelijkheden van Facebook en Instagram om jouw advertenties bij de juiste doelgroep terecht te laten komen, is je geld hier slim besteed. Je bepaalt bovendien zelf hoeveel je uitgeeft – spaarzaam adverteren is dus wel degelijk mogelijk.
De eerste stapjes van jouw advertentiecampagne
Als je beslist om een advertentiecampagne op Facebook en/of Instagram op te zetten, begin je met een eenvoudige stap: het openen van een account in de Meta Business Suite. Meta komt van het bedrijf dat een paraplu vormt boven Facebook. Die Suite is een overkoepelend platform, dat jou de mogelijkheid biedt om het overzicht te bewaren. Je krijgt er een grafisch, duidelijk beeld van je campagnes en de bijhorende advertenties; kunt perfect zien wat er loopt op Facebook en welke ads je via Instagram hebt gelanceerd. Je beheert er de volledige monitoring: van doelgroepen over gebruikersstatistieken tot het budget dat je wilt uittrekken om je zaak een boost te geven.
Heb je al een Facebookpagina voor je zaak? Een Instagramverhaal over jouw producten? Je kunt dit paswoord perfect gebruiken om de deur naar de Meta Business Suite te laten openzwaaien. Als je inlogt, krijg je de eerste keer de vraag om de naam van je zaak, jouw gegevens en een zakelijk e-mailadres in te geven. Als je die eenmaal hebt bevestigd, heb je toegang. Nu rest je nog de Facebookpagina of Instagramaccount van je zaak aan deze account te koppelen. Dat doe je, door in de instellingen op het tabblad ‘Advertenties’ te klikken en de stapjes te volgen.
Nu komt het erop aan om zo eenvoudig mogelijk de Meta Pixel te installeren. Deze pixel verbindt jouw Facebookadvertenties met je website en geeft informatie door over wat bezoekers op jouw site doen, nadat ze op de advertentie hebben geklikt. Het is een middel om te weten te komen of je advertenties effectief resultaat hebben. Je maakt je eigen Meta Pixel aan bij Gebeurtenisbeheer. Daar krijg je een stukje code mee, dat je, om het handig te houden, best met een Tag Manager op je site installeert. Dat laatste is een gratis tool waarmee je heel gemakkelijk codes kunt toevoegen aan je website.
Kan je wat ondersteuning gebruiken om te adverteren op Facebook, dan kan je uiteraard terecht bij ONE MAN AGENCY.
De échte start van je Facebookcampagne
Nu het belangrijkste voorbereidende werk is gedaan, kan je écht starten met je eerste campagne. Dat doe je, door in de advertentiesectie van je Meta Business Suite op de magische knop ‘Advertentie maken’ te klikken. En hop: we zijn vertrokken!
Kiezen van een doel
Je begint met het kiezen van een doel. Al naargelang je wensen voor je zaak kies je ervoor om:
Automatische advertenties te genereren die in de loop van de tijd veranderen – Facebook test zes al