Een nieuwe website maken? Zorg dat je niet in deze valkuilen trapt!
Doordat internet inmiddels al lang bestaat en zo’n belangrijk en onmisbaar onderdeel geworden is van ons dagelijks leven en functioneren, is er al heel veel bekend over ons gedrag op internet. Zo weten we inmiddels veel van de grote frustraties op websites. Wij beschrijven de 13 grootste valkuilen… zorg dat jij er niet in trapt!
AMATEURISTISCH ONTWERP
Als je website er niet professioneel uitziet, waarom zou je dan wel een professioneel bedrijf zijn? Wanneer de vormgeving van een website lelijk, chaotisch of oubollig is kan dit jouw online reputatie zwaar beïnvloeden. Zorg voor een mooi en passend ontwerp, zodat je bezoeker weet dat je professioneel en betrouwbaar bent.
SLECHTE TEKSTEN MET SCHRIJFFOUTEN
Een website brengt zijn boodschap meestal over door middel van tekst, zorg dan ook voor degelijk geschreven en foutloze teksten. Informatie die stug geschreven is en bovendien fouten bevat, zet de lezer aan tot wantrouwen. Zal de kwaliteit van je product even goed zijn als je teksten?
GEEN ADRESGEGEVENS TE VINDEN
Het wekt geen vertrouwen als bezoekers niet meteen kunnen zien wat je contactgegevens zijn. Waar kunnen ze je bereiken en wat is je KvK-nummer (verplicht!)? Toon minimaal je telefoonnummer en e-mailadres. Je adres is niet noodzakelijk, maar geeft net wat meer vertrouwen. Als je deze gegevens niet makkelijk bereikbaar op je website staan, heb je vast iets te verbergen en ben je geen betrouwbare leverancier. Heb je een winkel of restaurant, zet dan je openingstijden erbij. Bij voorkeur zet je deze gegevens in je footer, zodat ze niet hoeven te zoeken, maar je hebt minimaal een duidelijke contactpagina nodig.
SLECHTE NAVIGATIE
Surfen op een website moet voor de internetgebruiker een makkelijke activiteit zijn. Zodra men moet zoeken of herhaaldelijk op de ‘back’ knop moet drukken om weer terug te keren naar een eerder bezochte pagina, dan is men sneller geneigd te vertrekken. Naar de site van jouw concurrent bijvoorbeeld.
BROKEN LINKS
Weinig dingen kunnen zo frustrerend zijn als links die niet werken op een website. Je denkt te hebben gevonden wat je zocht, en na het klikken op de link verschijnt… niets. Het is belangrijk om er voor te zorgen dat alle links (zowel interne als externe) steeds up to date zijn en blijven werken.
SLECHT LEESBARE TEKST
Maak het de bezoekers niet te moeilijk om je teksten te lezen. Je mag al van geluk spreken dat ze uitgerekend op jouw website zijn om over jou en jouw diensten te lezen, maak het ze dan zo aangenaam mogelijk. Zwarte tekst op een witte achtergrond geeft ook op beeldscherm de meest aangename leeservaring. Laat je niet verleiden tot gewaagde contrasten en exotische lettertypes maar houd het sober en duidelijk.
ONNODIGE REGISTRATIE
De bezoekers van je website staan heus niet te springen om een extra account. Bedenk zelf maar eens op hoeveel sites je al geregistreerd bent. Probeer daarom zoveel mogelijk van de informatie vrij toegankelijk te maken. Iedere registratie is een drempel en zorgt er voor dat bezoekers vroegtijdig afhaken.
LANGZAME LAADTIJDEN
De gemiddelde internetgebruiker wacht slechts vier seconden op een website voordat hij weer weg klikt. Als jouw website er langer over doet om te laden, dan is de kans erg klein dat men een product koopt of een dienst afneemt. Zorg er dus voor dat jouw website snel laadt en dat de gebruikers niet wegklikken.
TEVEEL ADVERTENTIES
Tegenwoordig bevatten veel websites wel advertenties. Je vindt ze overal terug: links of rechts van de pagina, als een popup, onderaan als een banner of zelfs genesteld tussen de tekst op een pagina. Met het tonen van advertenties op zich is niets mis, het is vaak een noodzakelijk kwaad. Alleen moet er een gezond evenwicht bestaan tussen de inhoud van de website waarnaar de bezoeker op zoek is en de advertenties. Bombaardeer de bezoeker niet met advertenties want tenslotte komt de bezoeker nog steeds voor de inhoud naar je website.
DE WEBSITE IS NIET MOBIELVRIENDELIJK
Wanneer je aan het surfen bent met je smartphone wil je met één hand kunnen vinden wat je zoekt. Dit kan alleen wanneer je website responsive is! Wanneer de smartphonegebruiker teveel moeite moet doen om je website die niet aangepast is aan mobiel te doorzoeken, zal deze snel opgeven. Bovendien is de kans klein dat hij of zij je website op een later moment nog via desktop gaat bezoeken….
DE WEBSITE HEEFT OUDE EN GEDATEERDE CONTENT
Maak je gebruik van een blog of nieuwsgedeelte op je website, zorg er dan voor dat je dit maandelijks of beter zelfs wekelijks update. Schrijf zoveel mogelijk blogposts of nieuwsberichten. Als het laatste nieuwsbericht dateert van januari 2010 zal dit niet goed overkomen bij de bezoeker. Je website zal als ‘dood’ aanzien worden.
CONCLUSIE
Benieuwd hoe One Man Agency jouw digitale uitstraling kan verhogen en je marketing écht kan laten opbrengen? Neem vandaag contact met mij op.
Bron: https://www.xpoos.nl