Een like zegt niets! Ga voor engagement en bereik!

“Een like is als een compliment van je moeder,” stelt Ashley Vinson van Facebook. “Het is goed bedoeld, maar vooral gemakkelijk en weinig zeggend.” Haar boodschap is duidelijk: we moeten het succes van content niet laten afhangen van likes of andere statistieken, maar van inzichten die daadwerkelijk bijdragen aan het behalen van onze contentdoelstellingen. Ga voor engaging content en bereik. In meerdere keynotes tijdens het SocialToday Event werd deze boodschap bevestigd, met als bewijs ijzersterke cases die niet om de likes draaiden, maar om de binding met fans, volgers, mensen. Hoe creëer je engaging content? Ik deel vijf inzichten die je verder helpen.

1. Vergeet statistieken, vertel een verhaal

De overall boodschap is duidelijk: houd op met het blindstaren op allerlei statistieken die misschien wel helemaal niet zoveel zeggen als dat we in de basis denken. Want hoeveel zegt het aantal likes als jouw contentdoelstelling is om meer engagement te creëren met de audience? Wat is de echte impact van een post, advertentie of campagne?

Vertel een écht verhaal, trek daar de tijd voor uit. Ga voor een langetermijnrelatie en pin je niet vast op het aantal likes of emoji-reacties.

Greenpeace bevestigt bovenstaande. Zij laten zich niet leiden door allerlei statistieken, maar door inzichten die iets zeggen over de engagement met de volgers of over de klantreis die volgers afleggen om bijvoorbeeld tot een lidmaatschap van de goede doelen organisatie te komen.

“Een like is als een compliment van je moeder.“Het is goed bedoeld, maar vooral gemakkelijk en weinig zeggend.”

2. People first!

Logisch, zul je misschien denken. Dat is het ook. Maar het is ook best lastig om je publiek echt te begrijpen en te zorgen dat je met je content relevant bent voor een selecte groep mensen. Annemiek Hollander van McDonald’s vertelt dat zij altijd hun uiterste best doen om de taal van de doelgroep te spreken door met ze in gesprek te gaan. Zo spoorden ze volgers in aanloop naar Valentijnsdag aan om een zoetsappige liefdesquote te bedenken, waarin de producten van McDonald’s de hoofdrol spelen. Dat zorgde voor succesvolle engaging content. Fans voelden zich geliefd en gaven die liefde terug door (re)posts van hun favoriete fastfoodketen.


3. Maak gebruik van gebruikers

“People are at the center of our stories,” stelde Michael Hedelain van Greenpeace. De online (en offline) actievoerders zijn volgens hem de helden en Greenpeace fungeert enkel als mentor. Zij gebruiken social media puur om mensen te inspireren tot actie en moedigen aan waar nodig. Reposts volgen vanzelf.


Ook McDonald’s maakt maar wat graag gebruik van de content die trouwe fans delen over de fastfoodketen. Elke dag zijn er talloze fans die de hashtag #gekopdemac gebruiken op Instagram. McDonalds repost regelmatig content en geeft soms toffe goodies en coupons weg bij mooie posts. En soms geven ze nog wat extra’s weg. Gewoon, omdat zij net zo dol zijn op hun fans als andersom. Zo creëerden ze een korte serie op IGTV, genaamd PicMac. In de serie deelden ze allerlei tips en tricks om nóg mooiere content te maken op Instagram. Slim, want daar had de fastfoodketen zelf ook baat bij. Mooiere content betekent immers ook mooiere reposts.


4. Ga voor organisch

Nog even terug naar Ontspoord, de WhatsApp-thriller van NS. Het verhaal stond centraal, dat moge duidelijk zijn. Daar heeft de vervoerder ook goed in geïnvesteerd, net als in de techniek die het met zich meebrengt om een dergelijk verhaal ook echt te laten werken.

Ze hebben geen cent neergelegd voor een PR-campagne rondom Ontspoord. Het succes heeft zich als vanzelf doorverteld. Doordat er een limiet zat aan het aantal treinreizende deelnemers, besloot één van de lucky fews een Twitteraccount te starten, waarin ze het verhaal en de clues deelde met haar volgers. Resultaat? Engaging content. De media pikten dit op en op verschillende platforms werd ruimschoots aandacht besteed aan de zeer geslaagde Random Act of Kindness van NS.


5. Geef TikTok een kans

Ja, je leest het goed. Vooral als je een jonge doelgroep hebt of als je bekendheid wil genereren onder tieners, is TikTok volgens Kirsten Jassies een onmisbaar kanaal in je strategie. Bij TikTok kun je namelijk vrij snel een groot bereik creëren, zonder veel volgers te hebben. Dat is bij de kanalen die we al kennen wel anders.

Ook kun je makkelijk creatieve content maken. Content die overigens niet perfect hoeft te zijn, want daar zitten tieners niet op te wachten. Het mag lekker authentiek zijn. Als laatste is TikTok positief. Iedereen lacht, is blij en geeft elkaar fijne commentaren.


Ga van on naar off

Als we het over engaging hebben, dan ontkom je er eigenlijk niet aan om uiteindelijk een offline verbintenis aan te gaan met je publiek. Want als er iets is dat verbindt, dan is het wel het offline en face-to-face delen van verhalen. Canon introduceerde Canon Talks, waarin ze fotografen samenbrengen om met elkaar te praten over fotografie binnen een bepaalde niche, zoals het fotograferen van dieren of reizen. En voor wie het nog niet wist: McDonald’s is een kei in het inhaken op de voor de doelgroep relevante ‘dagen’, zoals Valentijnsdag of Nationale Krokettendag. Aan zo’n dag koppelen ze een kortingscoupon, die je in de app vindt en die je kunt verzilveren in één van de restaurants van de Mac. Zo simpel kan het zijn om engaging content te creëren.


Bron: https://www.frankwatching.com/

A ONE MAN

AGENCY IS

ALL YOU NEED

CONTACT

One Man Agency

Denderbellestraat 156

9200 Dendermonde

BE 0831.834.485

T 0495 62 66 11

info@onemanagency.be

www.onemanagency.be