E-commerce in België: alles wat je moet weten
Hoe kijken de Belgen aan tegen de economische situatie in hun eigenland? En wat betekent dat voor hun koopgedrag? Shoppen Belgische consumenten überhaupt nog in een bakstenen winkel of is online ‘king’? Wat verwachten ze van een webshop en waarvoor keren ze terug? Of welke factoren zorgen ervoor dat ze hun online aankoop niet afmaken ?
Zo veel vragen. Gelukkig heb ik ook de antwoorden.
MOLLIE voerde onderzoek bij 10.000 consumenten uit België, Nederland, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, die in de afgelopen maand een online aankoop hebben gedaan. Met een evenwichtige verdeling tussen mannen en vrouwen, diverse socio-economische achtergronden en verschillende leeftijdsgroepen (van 18-jarigen tot 55-plussers) biedt dit onderzoek een helder beeld van de huidige trends en verwachtingen. In dit artikel neem ik je mee door de resultaten voor België.
Deze enquête bij Belgische consumenten heeft enkele duidelijke trends over hun koopgedrag en verwachtingen aan het licht gebracht. Ik zet de key takeaways even op een rijtje. Het volledige artikel kun je bekijken op https://www.mollie.com/be/growth/belgian-ecommerce-gids
hoewel online shoppen ‘here to stay’ is, blijven bakstenen winkels een cruciaal onderdeel van de winkelervaring. Dit toont het belang van een omnichannelstrategie aan.
Samenvatting:
Economisch sentiment: Het consumentenvertrouwen in België herstelt licht, maar veel Belgen gaan voorzichtiger om met hun budget, wat resulteert in een bewuster koopgedrag.
Koopgedrag: Consumenten zijn prijsgevoeliger geworden en gefocust op het vinden van de beste deals. Ze doen vooraf meer research en wachten vaker op kortingen of uitverkoopperiodes.
Verkoopkanalen: Online shoppen blijft en groeit, maar ook fysieke winkels behouden hun waarde. De meeste consumenten kopen zowel online als offline. Omnichannel is the way to go.
Betaalmethoden: Bancontact blijft de onbetwiste favoriet in België, terwijl het gebruik van Buy Now, Pay Later lijkt te stagneren. Omdat 91% van de consumenten verwacht in een webshop te kunnen betalen met hun favoriete betaalmethode, blijft het aanbieden van een brede mix van betaalopties essentieel.
Klantloyaliteit: Gratis verzending en retourneren, verschillende betaalmethoden, scherpe prijzen, en een uitstekende service zijn cruciaal om herhaalaankopen te stimuleren. Ook een gebruiksvriendelijke website kan helpen om klanten aan je merk te binden.
Afgebroken aankopen: Hoge verzendkosten, ontbrekende betaalmethoden en zorgen over veiligheid zijn voor Belgische online shoppers de meest voorkomende redenen om een online aankoop af te breken.
Social media: YouTube, Facebook en Instagram worden het vaakst gebruikt om informatie over producten te vinden, terwijl de rol van TikTok groeit. Verkoop via sociale media heeft in België echter nog ruimte voor verdere groei.
Belangrijk!
Allereerst: hoewel online shoppen ‘here to stay’ is, blijven bakstenen winkels een cruciaal onderdeel van de winkelervaring. Dit toont het belang van een omnichannelstrategie aan. Ten tweede: Bancontact blijft de onbetwiste favoriet van de Belgen, terwijl het gebruik van ‘Buy Now, Pay Later’ stagneert. En tot slot: maar liefst 91% van de Belgische consumenten verwacht dat webshops hun favoriete betaalmethode aanbieden. Een brede mix van lokale en internationale betaalopties is dus essentieel voor het succes van je e-commercebedrijf. Food for thought.”
Bron: MOLLIE.COM