• Niels Van de Meersch

De 10 basics voor een overtuigende call-to-action

Als marketeer wil je de lezer aansporen om tot een bepaalde actie over te gaan. Dit doen we met het gebruik van een call-to-action, afgekort CTA. Als je aan CTA’s denkt, denk je misschien al snel aan het gebruik ervan in advertenties. Maar ook op websites, in socialmedia-posts en nieuwsbrieven maken we veelvuldig gebruik van CTA’s. En daar houdt het niet op, denk bijvoorbeeld ook eens aan je organische zoekresultaten in Google. Ook daar kan een CTA ervoor zorgen dat een gebruiker op jouw zoekresultaat klikt. Maar wat is een goede CTA? Ik deel 10 basics.

Wat is een CTA?

Letterlijk vertaald is het ‘een oproep tot actie’. Deze actie kan van alles zijn: meer informatie lezen op de website, het plaatsen van een product in het winkelmandje, afrekenen, contact opnemen, een whitepaper aanvragen en ga zo maar door. Enkele veelvoorkomende CTA’s zijn ‘Lees meer’ en ‘Meer informatie’. Waar je bij de ene uiting enkel kan spelen met de tekst, kan je bij de andere uiting ook spelen met de opmaak van de CTA, denk aan het toevoegen van een knop. Zowel met de tekst als de knop kan je spelen om de lezer te beïnvloeden.


Dé 10 basics voor een overtuigende CTA


1. Wees kort maar krachtig

Marketeers hebben er een handje van om te veel te willen zeggen. Houd het simpel! Mensen hebben het namelijk al druk zat, krijgen structureel te veel prikkels binnen en worden overweldigd door het ruime aanbod. Een lezer moet dan ook niet te veel moeite hoeven doen om jouw uiting te begrijpen. Vooral voor zo’n belangrijk element als de CTA moet de lezer in één oogopslag kunnen begrijpen wat de vervolgactie is.


Zorg er dus vooral ook voor dat je in je CTA duidelijk maakt wat de lezer kan verwachten als diegene klikt. Stel, je biedt mensen aan om een whitepaper te downloaden, kies dan voor een CTA als ‘Download nu de whitepaper’ in plaats van ‘Download nu’. Op die manier laat je kort maar ook krachtig weten wat de lezer kan verwachten.


2. Activeer de lezer

Naast het feit dat een CTA duidelijk moet zijn, kan je de lezer met je CTA ook letterlijk activeren. Door het werkwoord vooraan de CTA te plaatsen, activeer je de lezer om tot de voorgestelde actie over te gaan. Voorbeelden hiervan zijn ‘Bestel direct’ en ‘Shop nu’. Met een woord als ‘direct’ of ‘nu’ trigger je je lezer zelfs nog meer.


3. Maak het persoonlijk

In alle gevallen is het als marketeer belangrijk om je te verplaatsen in de lezer. Het kan helpen om bij je CTA aan te geven wat het voor de lezer oplevert als diegene klikt op de CTA. Een voorbeeld hiervan is de CTA ‘Stuur mij de checklist’. Daarnaast kan je de lezer ook overtuigen om op jouw CTA te klikken door te schrijven vanuit de ik-vorm. Dit bevordert namelijk het herkenningsproces: door een CTA als ‘Ik wil de checklist’ herkennen mensen zich direct in de CTA en wordt de afstand tussen lezer en actie verkleind. Lezers zien zichzelf op deze manier al bijna de actie uitvoeren. Dat wil je!


4. Gebruik er niet te veel

Geef de lezer geen keuzestress door allerlei CTA’s aan te bieden. Definieer het liefst slechts één vervolgactie per uiting. Bij een socialmedia-post of productpagina is dit vaak geen probleem: er is een duidelijk doel verbonden aan de uiting en daarop leg je de focus. Maar bij een nieuwsbrief of contentpagina kan het zijn dat je meerdere (content)blokken aanbiedt, waarbij elk blok op een ander subonderwerp ingaat. In dat geval ontkom je niet aan het gebruik van enkele CTA’s, namelijk per subonderwerp één CTA. Houd je hierbij wel in en kies voor enkele subonderwerpen per nieuwsbrief of pagina.


5. Herhaal je primaire CTA

Het is niet verstandig om te veel CTA’s te gebruiken in je uiting, maar het kan geen kwaad om je primaire CTA te herhalen. Op een contentpagina wil je op diverse plekken bezoekers herinneren aan de vervolgactie. De ene bezoeker is namelijk direct na landing op de pagina al geïnteresseerd in de vervolgactie, maar een andere bezoeker heeft nog wat meer informatie nodig.


Door je primaire CTA te herhalen, maak je meteen gebruik van de kracht van herhaling. Het herhalen van je CTA kan zorgen voor meer herkenning bij de lezer, wat de afstand verkleint en ervoor zorgt dat de bezoeker voor zijn of haar gevoel de actie al aan het uitvoeren is. Wederom, dat wil je!


6. Kies voor een knop

Bij sommige uitingen kan je de CTA in de vorm van een knop aanbieden. Dit is vaak mogelijk in nieuwsbrieven en op websites. Als je een knop aan je CTA kan toevoegen, doe dat dan vooral! Mensen zijn geneigd om op een knop te drukken. Door je CTA in de vorm van een knop aan te bieden, vergroot je de kans dat een lezer klikt op jouw CTA.


7. Gebruik een opvallende kleur

Kan je een knop gebruiken? Dan heb je de mogelijkheid om te spelen met de opmaak. Zorg ervoor dat jouw CTA opvalt. Kies een kleur die contrasteert met de achtergrond. Een complementaire kleur zou een goede optie kunnen zijn. Met een opvallende kleur kan de lezer niet om de vervolgactie heen en is de kans groter dat een lezer klikt op de CTA. Let er wel op dat de CTA prettig voor het oog blijft, anders jaag je lezers juist weg in plaats van dat je ze naar je toetrekt.


8. Zorg voor genoeg witruimte

Versterk het effect van de contrasterende kleur door te zorgen voor voldoende witruimte rondom de knop. De knop valt dan nog beter op, wat de kans vergroot dat een lezer klikt op jouw CTA.


9. Laat de lezer een keuze maken

Soms wil je als marketeer de lezer meerdere vervolgacties tegelijk aanbieden, denk bijvoorbeeld aan een product listing page: een overzichtspagina van producten in een webshop. Bij elk product zou je de bezoeker kunnen aanbieden om direct te bestellen met de CTA ‘Bestel direct’. Maar, je wil óók de optie aanbieden om meer over dat product te lezen met de CTA ‘Meer informatie’.


Als marketeer heb je liever wel dat de bezoeker op de eerstgenoemde CTA klikt, want daarmee is de bezoeker een stapje dichterbij het einddoel: overgaan tot een aankoop. In dit specifieke geval kan je beide CTA’s aanbieden, waarbij je eerst de CTA ‘Bestel direct’ in de vorm van een knop aanbiedt met daaronder of daarnaast een tekstlink met ‘Meer informatie’. Bezoekers zullen dan eerder geneigd zijn om voor de knop te kiezen omdat die eerder en meer in het oog springt.

Lees ook: Onweerstaanbare call-to-actions: laat je inspireren door 5 voorbeelden


10. Voeg USP’s toe

Mocht je echt willen uitpakken, dan kan je ook nog enkele relevante USP’s, keurmerken of een (positieve) review score onder de knop tonen. Dit kan zorgen voor een meer vertrouwen bij de lezer, wat de kans vergroot dat hij of zij klikt op de CTA. Deze tip komt vooral goed van pas in het bestelproces van een webshop: in het winkelmandje, een cruciale plek binnen de klantreis, kan je jouw potentiële klant over de streep trekken door dit soort elementen onder de knop te plaatsen.


Bron: Frankwachting.com