4 manieren om kleine bedrijven te ondersteunen
KMO'S hebben onze steun nu hard nodig. Met deze 4 eenvoudige tips kun je hen echt helpen.
1. Schrijf een online review
Als je goede service hebt gekregen bij een klein bedrijf, schrijf dan een aanbeveling op een social media of google. Vermeld erbij dat het een klein bedrijf is. Noem de naam van de eigenaar of een medewerker die je de geweldige service gaf en waarom dit bedrijf een van je favorieten is.
2. Vertel het je vrienden en buren en enthousiasmeer ze
Jouw mening is belangrijk - kleine ondernemers weten dat mond-tot-mondreclame de beste manier is om lokale klanten te werven. Nu dat met social distancing niet lukt, is het des te belangrijker dat je het wel via social media doorvertelt. De makkelijkste manier hiervoor is het volgen van de social feeds van je favoriete bedrijven en het liken of een opmerking plaatsen wanneer ze berichten plaatsen. Of nog beter, maak een foto van het product dat je hebt gekocht (of van de dienst die je hebt ontvangen) en post deze samen met een positief commentaar.
3. Koop cadeaubonnen of tegoedbonnen
Geef een cadeaubon van een lokaal, klein bedrijf. De gedachte is simpel: je garandeert ze niet alleen inkomsten, maar misschien stuur je zo ook wel een nieuwe klant naar hun winkel of website. Je kunt ook cadeaubonnen kopen en die later zelf gebruiken. Zo geef je ze als het ware een kleine persoonlijke lening in deze moeilijke tijd. En denk daarbij bijvoorbeeld ook aan je kapper! Ook voor toekomstige diensten kun je bedrijven een voorschot verlenen. Dit geldt natuurlijk zeker voor de horeca: de toppers van je favoriete restaurant zitten nu noodgedwongen thuis, maar ook hen wil je zo lang mogelijk supporten. Heb je bij een restaurant gereserveerd waarvoor je een aanbetaling hebt moeten doen? Cancel niet, maar stel je reservering uit en vraag (als het even kan) je aanbetaling niet terug.
4. Winkel lokaal – ook als je online winkelt
Ga er niet van uit dat een bedrijf gesloten is alleen maar omdat hun deuren gesloten zijn. Kijk online om te zien of en wanneer ze open zijn. Veel bedrijven hebben maatregelen getroffen (bijv. beperkt open) om werknemers en winkelend publiek zo goed mogelijk te helpen en gezond te houden. Veel winkels zijn overgegaan tot online verkoop, vaak zelfs met gratis verzending. Restaurants bieden afhaalmaaltijden aan of komen zelfs bezorgen.