top of page
Foto van schrijverNiels Van de Meersch

3 harde waarheden over sociale media

Sociale media. Je kan er als ondernemer niet meer omheen. In deze post geef ik je alvast 3 harde waarheden over sociale media.


Waarheid 1: Wees NIET op 101 kanalen aanwezig

Idealiter ben je op zoveel mogelijk socialemediakanalen aanwezig, toch? Fout! Je bent aanwezig op het platform waar jouw klant regelmatig aanwezig is. Vaak maken ondernemers de fout om als een gek op alle kanalen wanhopig een aanwezigheid op te bouwen. Laten we even kijken naar volgende businesscase: Een voorbeeld: Laura heeft een bloemenwinkel in een kleine Vlaamse stad. Haar klanten zijn vooral inwoners van de stad en +15km verder. Ze overweegt om een TikTok-account aan te maken. Goed idee?


Laura vraagt zich af:

  • Heeft het zin om Engelstalige filmpjes te maken op TikTok?

  • Moet ze Nederlandstalige hashtags gebruiken?

  • Hoeveel kost het maken van een TikTok-filmpje haar in tijd? Kan ze dit aan iemand anders overlaten?

Maar ze vergeet de belangrijkste vraag: zijn haar klanten (de inwoners van de stad en +15km eromheen) op dit platform aanwezig?


Om hier antwoord op te kunnen geven, kan ze:

  • Vragen aan de klanten in de winkel of ze dit platform kennen;

  • Enkele testfilmpjes publiceren met Nederlandstalige hashtags + hashtags uit de regio, bijvoorbeeld #bloemenwinkel #aalst

  • Kijken of concurrerende bloemenwinkels dit kanaal al benutten en zo ja, welke resultaten ze hiermee behalen.


Waarheid 2: duimpjes betalen de rekeningen niet

Hartjes, duimpjes, downloads ... Uiteraard doet het deugd om erkenning te krijgen voor wat je doet. Snel nog een post maken, nog een filmpje inblikken... Maar wees aandachtig voor de tijdskost van social media als je zelf de content maakt. Spendeer je veel te veel tijd aan het bedenken en maken van social media? Doe dan een beroep op een externe partner (zoals One Man Agency) ;-)


Waarheid 3: vergeet je website niet

Je website is je digitale uithangbord. Heel wat ondernemers kiezen ervoor om voornamelijk in te zetten op website inhoud. Socialemediaplatformen komen en gaan ... maar je website zal, als het van jou afhangt, nog lang blijven bestaan. Door middel van een blog kun je relevante content zoals cases, tips en advies, nieuwe producten, realisaties etc aankondigen. Door deze blogartikels op jouw social media te delen, ontvang je traffic op jouw website die je anders nooit zou krijgen.


Dit zijn 3 grote voordelen van een blogpost:

  • Verbetert jouw positie in de zoekresultaten van Google;

  • Verdwijnt niet wanneer een socialemediakanaal leegloopt of van algoritme verandert;

  • Bevestigt jouw expertstatus (deel je kennis!)


Nog advies of hulp nodig? Aarzel niet om mij te contacteren.


Bron: digitaleversnelling.be

bottom of page