2020 was goed voor 20.000 nieuwe online webshops maar ...
Dit zijn slechts enkele opvallende resultaten uit de vijfde editie van de E-commerce Barometer, uniek omdat die het Belgische online landschap in kaart brengt vertrekkende vanuit transactiedata van webshops. De cijfers tonen aan dat in 2020 de Belgische e-commerce markt verder gegroeid is met 7,5% ten opzichte van 2019 tot ruim 8, 8 miljard. In 2020, werden er meer dan 20.000 nieuwe online shops opgericht en telde België in totaal 48.000 webshops.
Uit de verzamelde data blijkt dat Belgische webshops in 2020 voor 8,8 miljard euro aan transactievolume, of omzet, lieten optekenen. In vergelijking met 2019 is dat een stijging van 7,5%. Ook met betrekking tot het aantal transacties geven de resultaten van de E-commerce Barometer een significante stijging aan. In 2020 werden meer dan 108 miljoen transacties geregistreerd, 26,5% meer dan vorig jaar.
“De sterke groei in het aantal transacties geeft aan dat, door de corona-situatie, mensen meer en vaker online kochten. Zo werden er per seconde 3,4 transacties afgesloten en werd er per seconde voor 279€ gekocht”.
KMO landschap gaat online In 2020 telde ons land 48.181 webshops. Meer dan 20.000 hiervan zijn vorig jaar opgestart. 63% van de nieuwkomers bevindt zich binnen het segment van de kleine en micro webshops. Binnen dit segment worden ook de grootste omzetstijgingen vastgesteld, respectievelijk 67% voor het micro segment en 40% voor de kleine webshops. Nu nog meer consumenten vertrouwen hebben gekregen in e-commerce hopen we dat een groot deel van deze nieuwe webshops ook na de huidige crisis hun klanten online blijven bedienen.”
Maar opgelet!!!
Mooie cijfers natuurlijk maar hoe meer webshops, hoe meer concurrentie en hoe harder de strijd om de consument voor zich te winnen! Maar opgelet, een webshop is niet zomaar de kip met het gouden ei. Er zijn diverse misvattingen op webshop gebied, een grote reden waarom ook zoveel webshops er binnen een paar jaar weer mee stoppen. Ik geef even de 5 meest voorkomende misvattingen:
Misvatting 1: Wanneer ik mijn webshop online zet, krijg ik direct klanten
De eerste webshop misvatting komt voornamelijk voor bij starters. Er wordt namelijk vaak gedacht dat je gelijk klanten krijgt op het moment dat je je webshop online zet. Dat is dus niet waar! Jij bent namelijk een van de ongeveer 48.181 webshops in België. Om te beginnen zal Google enige tijd nodig hebben om jou te vinden. Zolang jouw webshop nog niet geoptimaliseerd is, weet Google ook niet wat jij verkoopt. Door deze misvatting gaan heel veel startende webshops onderuit. Hou er dus rekening mee dat je niet gelijk klanten krijgt op het moment dat je webshop online gaat.
Misvatting 2: Wanneer je webshop online staat, trek je direct klanten na het aanmaken van een Facebook pagina.
De tweede misvatting is dat je bij het online zetten van je webshop alleen even een facebookpagina hoeft te openen, en dat je dan gelijk klanten trekt. Ook dat is niet waar! Jij bent helaas niet de enige die facebook gebruikt om aan klanten te komen. Gebruikers van Facebook en Instagram krijgen zoveel content te zien dat jouw webshop ondergesneeuwd wordt. Waar je vroeger heel makkelijk kon groeien op Facebook met het aantal volgers, is het tegenwoordig niet zo makkelijk meer. Het algoritme werkt niet mee en het kost gewoon tijd om aan het juiste aantal volgers te komen. Je krijgt dus niet direct volgers bij het starten van een Facebook pagina. Blijf niet hangen bij één social media kanaal.
Misvatting 3: Een webshop doe je zomaar even
De derde misvatting is dat het onderhouden van een webshop een fluitje van een cent is. Deze misvatting wordt heel verkeerd ingeschat van buitenaf. Je moet er rekenen dat jij als webshophouder er zelf voor moet zorgen:
dat jouw webshop gevuld is
dat er contact is met klanten
dat je de bestellingen inpakt
dat je de belasting doen
dat je de social media kanalen doet en ga zo maar door.
Jij doet alles in je eentje. Een webshop kost je niet maar even een paar uurtjes per dag. Een webshop draaiende houden kost gewoon heel veel tijd en heel veel werk.
Misvatting 4: Het is niet meer mogelijk om een succesvolle webshop op te starten
De vierde misvatting is dat het door het grote aantal bestaande webshops niet meer mogelijk is om een succesvolle webshop op te zetten. Dat is onzin! Er zijn heel veel webshop en er starten jaarlijks heel veel webshops, maar binnen twee jaar zijn eigenlijk de helft van deze webshops alweer gestopt. Dat betekent dat er dus wel degelijk kansen zijn voor jouw webshop. Als jij een goed idee hebt en dat idee goed op de markt zet is het echt mogelijk om een succesvolle webshop te starten. Het belangrijkste is dat jij geloofd in je concept en ook de tijd ervoor neemt. Wees realistische en wees vooral ook bereid om te investeren. Zonder investering gaat jouw bedrijf niet groeien.
Misvatting 5: Met een één type product kun je geen succesvolle webshop neerzetten
De laatste misvatting is dat je met één type product geen succesvolle webshop neer kunt zetten. Ook dat is onzin! Er zijn natuurlijk heel veel webshops die diverse producten verkopen en een heel breed assortiment hebben, zoals bijvoorbeeld: bol.com. Het komt steeds meer voor dat webshops bijvoorbeeld alleen sokken verkopen. Een voordeel wanneer je één vast concept hebt, is dat het makkelijker is om klanten te trekken en je wordt beter vindbaar in Google. Ook kun je jezelf als professional neerzetten, want je bent natuurlijk autoriteit op jouw gebied. Ook hebben mensen hierbij minder last van keuze stress. Mensen weten namelijk waarvoor ze bij jou terecht kunnen en ze hoeven geen ruim assortiment aan verschillende producten te doorzoeken.