Niels Van de Meersch
28 okt 20212 minuten
Is jouw drukwerk marketing effectief? Print marketing performance werd vroeger met name gecontroleerd door de verkoop en het aantal nieuwe klanten te observeren. De resultaten waren natuurlijk niet correct, maar het was de enige manier om het succes van je campagne te meten.
Technologie heeft het makkelijker gemaakt om de ROI van offline campagnes te berekenen en bij te houden. Hieronder vindt je een aantal methoden om het succes van jouw drukwerk marketingcampagne te meten.
Volg het aantal verkopen en het verkeer van jouw winkel of online kanalen voor, tijdens en na jouw offline marketing campagne. Wat zie je? Wordt er meer verkocht? Heb je meer likes op je Facebook pagina? Dat wilt natuurlijk niet per se zeggen dat het door je print campagne komt, maar het is wel een manier om de effectiviteit van je campagne in te schatten. Onthoud: Al je andere marketingactiviteiten moeten constant zijn voor, tijdens en na de lancering van je drukwerk marketing om de effectiviteit goed te kunnen testen.
Er is niets mis met vragen stellen aan klanten, bijvoorbeeld over hoe ze jouw bedrijf hebben gevonden. Hebben ze je gevonden via jouw drukwerk? Mond op mond reclame? Of kwamen ze simpelweg binnenlopen uit nieuwsgierigheid? Een perfect moment om dit te vragen is wanneer iemand zich online registreert. Snelle tip: Geef klanten een reden om feedback te geven door ze kortingen, speciale aanbiedingen of goodies aan te bieden.
Nu we het toch hebben over gratis spullen… Laten we eerlijk zijn, niemand kan een mooie korting weerstaan. Deel coupons en vouchers uit, of zet een kortingscode op je flyers of posters die mensen kunnen gebruiken wanneer ze iets bij je willen kopen. Het aantal mensen dat je kortingscode gebruikt zegt niet hoeveel mensen je campagne voorbij hebben zien komen, maar geeft wel perfect aan hoeveel mensen je drukwerk zagen en daardoor iets kochten.
Hoewel je niet het aantal mensen die naar je flyers, posters of banners kijken kunt monitoren, kun je wel analyseren hoe erop wordt gereageerd. Je kunt offline marketing gebruiken om mensen richting een specifieke online pagina te sturen. Ik raad je aan om een korte URL code te gebruiken die alleen wordt gebruikt in je print marketing. Deze moet leiden naar een landingspagina op je website, in plaats van naar de homepagina. Gebruik Google Analytics vervolgens om de resultaten bij te houden. Tip: in plaats van een URL kun je ook een QR code gebruiken. Zo kunnen klanten de code gemakkelijk scannen met hun smartphone. QR codes kunnen klanten automatisch doorverwijzen naar een landingspagina of andere online kanalen.
Het gebruiken van relevante hashtags is een andere manier om de effectiviteit van je drukwerk marketing te meten. Mensen zullen de hashtag gebruiken wanneer ze praten over je campagne. Tip: zorg dat mensen iets kunnen winnen door te reageren op je marketingcampagne. Op die manier zullen ze eerder gebruik maken van de hashtag.